tisdag 5 januari 2016

My True Love Gave to Me

My True Love Gave to Me
av Holly Black, Ally Carter, Matt de la Peña, Gayle Forman, Jenny Han, David Levithan, Kelly Link, Myra McEntire, Stephanie Perkins, Rainbow Rowell, Laini Taylor och Kiersten White

I hur många bloggar har jag inte sett den den här novellsamlingen? Särskilt runt julen 2014 verkade alla läsa den. Jag blev ju tvungen att vänta tills det blev jul igen för att läsa den förstås. Man vill ju inte läsa den när det inte är jul.

Vilken line-up! Här finns ju nästan varenda jättestor amerikansk YA-författare, plus några som jag inte har hört talas om men som säkert är väldigt kända de också. Holly Black och Rainbow Rowell såg jag ju fram emot att läsa förstås, och Kelly Link och Laini Taylor som jag har hört mycket bra om men inte läst tidigare. och de andra också. Och besviken blev jag inte. Jag tror inte att det fanns en enda dålig novell i samlingen, och jag gillade dessutom blandingen av genrer. Här finns allt från en novell om Jultomtens dotter, ja, den riktiga jultomten på Nordpolen som hinner besöka alla världens barn under julnatten, till helt realistiska noveller, t.ex. om hur det kan vara att fira jul trots att man inte ens har råd med mat.

Det är förresten inte bara jul i samlingen. Rainbow Rowells novell utspelar sig på nyår, och det finns också huvudpersoner som firar chanukka (även om den novellen ändå handlar om julen) och vintersolståndet. Man har också med den kanske lite mer okända torlaksmäss (och när jag säger lite mer okänd menar jag att jag aldrig har hört talas om den tidigare) och en festival som uppmärksammar Krampus. Fast båda de senare räknas väl som en del av julen.

Om ni ursäktar så måste jag nu kolla upp böcker av Kelly Link ... Matt de la Peña ... Stephanie Perkins ...

Jag ser att Stephanie Perkins är redaktör för en annan novellsamling, som ska komma ut i år. "Summer Days & Summer Nights" beskrivs som en "companion to My True Love Gave to Me—twelve new YA tales of summer love". Låter lovande.

2 kommentarer:

  1. Om man minns den här boken från julen 2014. Den florerade runt precis överallt, och de flesta verkade hylla till skyarna. Jag har dock inte läst den. Än. Kanske ska ta tagit i det till julen 2016?

    SvaraRadera