fredag 3 april 2015

Kung Lear


Kung Lear
av William Shakespeare

Omläsning p.g.a. att jag kom att tänka på den. Annars har jag några olästa Shakespearepjäser i min ägo (och det finns ännu fler som jag inte har läst heller). Men att läsa om är ju aldrig fel heller.

Kung Lear har beslutat sig för att dela sitt rike i tre delar och skänka till sina döttrar. Själv vill han fortfarande kallas kung och ha kvar en mindre armé, men det är dags att dra sig tillbaka från plikterna. Men först ska han fördela de tre delarna av riket till sina döttrar. Den som älskar honom mest ska få den bästa delen. Han tror att det är älsklingsdottern Cordelia som älskar honom mest, och det är det också. Men när han kräver att de ska berätta hur högt de älskar honom så klarar hon inte att uttrycka det i ord, medan de äldre systrarna båda håller översvallande anföranden. Trots att hans vänner och rådgivare försöker stoppa honom så gör han Cordelia arvlös. Men det dåliga beslutet straffar sig, det är ju trots allt en tragedi det är fråga om. För trots sina vackra ord behandlar de äldre döttrarna honom inte alls särskilt väl. Och det är inte det värsta som händer.

Ibland tappar jag bort mig lite i handlingen. Det är alltid någon som är förklädd (varför märker ingen annan det trots att de känner personen väl?), många roller och Lear blir galen. Men det är ändå en bra berättelse och folk har personlighetsdrag som man lätt kan känna igen (alltid fascinerande när det är något som är skrivet för många hundra år sedan).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar