onsdag 29 april 2015

Frances del 2


Frances del 2
av Joanna Hellgren

Hur kommer det sig egentligen att Frances är föräldralös? Hennes pappa dog ganska nyligen och nu bor hon hemma hos sin faster Ada. Men vad hände med mamman? Frances har inga minnen av henne, och släkten vet väl inte mycket mer än att hon försvann kort efter att Frances föddes. Men här får vi historien om vad som hände då, inte så många år tidigare. Det är fint hur man lär känna och förstå Elsa, som är alldeles för ung för situationen hon har hamnat i, trots att man ju anar att hon kommer att svika sitt barn.

Man får också veta mer om Adas nattliga liv, vad hon gör när Frances och hennes egen demente pappa sover.

Jag gillar stämningen i serien. Tid och plats är oklara (som en blandning av allt från 20-tal till 60-tal, respektive att ibland känns det som Paris – och här kan jag vara påverkad av att serien gavs ut i Frankrike först – ibland som Sverige), men man får ändå en känsla för världen som Frances och Ada lever i.

Jag har läst den här serieboken tidigare, och då skrev jag så här.

Och här skrev jag om del 1 nu senast jag läste den.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar