tisdag 28 januari 2014

This is London

This is London
av Miroslav Sasek

Miroslav Saseks böcker om olika städer såg så fina ut att jag tyckte att jag behövde en. Det fick bli London, för jag gillar London.

Egentligen är väl boken inte aktuell längre. Allt ser lite gammaldags ut och det är fullt av fotnoter i texten, där fakta inte längre stämmer. London är inte världens största stad, Selfridges är inte stans största varuhus och det ligger inga tidningsredaktioner på Fleet Street längre. Men det är fortfarande en väldigt snygg guidebok. Om inte annat så finns det ju en känsla i den som får en att vilja åka till London med en gång.

Jag köpte "This is Edinburgh" i present till en kompis. Jag vet inte om den har lika många fotnoter. Jag föreställer mig att London förändras fortare, men böckerna skrevs ju ändå för omkring 50 år sedan och de andra städerna i serien har säkert också genomgått förändringar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar