lördag 25 januari 2014

Greven av Monte Cristo

Greven av Monte Cristo
av Alexandre Dumas

"Greven av Monte Cristo" är ... lång. Min utgåva är i fem volymer, men jag tror faktiskt inte att det blir mer än 900 sidor tillsammans. Av någon anledning antar jag att folk vet vad boken handlar om, men jag vet inte varför för jag gjorde det inte. Jo, jag hade en aning om att det skulle handla om hämnd, eftersom huvudpersonen Edmond Dantès ibland nämns i de sammanhangen. I "V for Vendetta" till exempel.

Edmond Dantès är en ung sjöman från Marseille som det går riktigt bra för. Alldeles för bra, enligt somliga, som anger honom som spion. En falsk anklagelse, men den politiska turbulensen i Frankrike vid den här tiden (Napoleons återkomst) och en del fiffel leder till att det aldrig uppdagas. Dantès tillbringar många år i en isolerad fängelsecell utan att kunna meddela sig med omvärlden. Han vet inte hur det går för hans närmaste eller om han själv någonsin kommer släppas.

Ett antal år senare dyker en mystisk, ofattbart rik greve upp och blandar sig i ett antal personers liv. För läsaren är det ingen hemlighet vad hans motiv är. Hämnd.

Mitt intresse under läsningen gick lite upp och ner. Början var väldigt spännande och vissa delar längre fram, men ibland kändes det långrandigt och ibland fattade jag inte ens vad som hände. Fast det var väl en del av spänningen. Vad var egentligen avsikten bakom vissa av grevens handlingar. Naturligtvis visade det sig vara väldigt väl uttänkt, även om inte allt går enligt planera. På det stora hela var "Greven av Monte Cristo" en bättre bok än vad jag hade förväntat mig. Jag hade tänkt mig mer åt pojkboksäventyrshållet. Men det var mer invecklat än så, och ofta väldigt mycket mer obehagligt.

3 kommentarer:

  1. Kanske är din utgåva förkortad? Det skulle kunna förklara varför det blir obegripligt...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror inte att den är förkortad, men helt säker är jag inte. Men jag hade stora problem med att hålla isär alla ungdomarna. Jag borde nog haft en lista över vem som var barn till vem. :)

      Radera
  2. Dumas dök upp i senaste numret av Vi läser, där stod att en svensk oavkortad upplaga gavs ut för hundra år sedan, men efter den har alla utgåvor varit förkortade...

    SvaraRadera