lördag 11 januari 2014

Årets bästa, del 3 (Genrer)


Årets deckare: "Till dess din vrede upphör" av Åsa Larsson.
Hade så klart med mig en Lapplandsbok under sommarens besök i Lappland (inte för att jag var i närheten av Kiruna, men ändå). Bra semsterläsning, och utan tvekan årets bästa deckare.


Årets skräck: "Människohamn" av John Ajvide Lindqvist.
Jag gillar skräck där det nästan är som vanligt, fast med några allvarliga "fel".


Årets spökhistoria: "The Greatcoat" av Helen Dunmore.
Här är det också helt vanlig vardag, i det här fallet  i efterkrigstidens Yorkshire. Tills någon knackar på fönstret.


Årets fantasy, high: "Song for Eirabu. Bok 2 - Vargtid" av Kristine Tofte.
Avslutningen på en mycket bra fantasyberättelse. Världen är till stor del baserad på fornnordisk mytologi, men känns ändå helt egen.


Årets fantasy, low: "The Ocean at the End of the Lane" av Neil Gaiman.
Bra barndomsskildring och bra fantasyberättelse i samma bok. Jag gillar!

2 kommentarer:

  1. Takk for fine tips! "Song for Eirabu" har jeg stående i bokhyllen og tenker å få lest den snart - og Neil Gaiman...ja, han må jeg se å starte på også :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du har mycket god läsning att se fram emot, hör jag. :)

      Radera