måndag 6 januari 2014

Statistik 2013

Tänk så himla intressant för alla andra med statistik över vad jag har läst förra året. ;-) Själv är jag chockad av resultatet! Och min syster blev också chockad. Spännande va?

Antal lästa böcker: 150
150! Under de fjorton år som jag har dokumenterat min läsning har jag aldrig tidigare läst så lite. Sa jag att jag är chockad? Jag vet inte varför det blev så lite heller. Det är ett mysterium.
Jag kanske ska tillägga att jag jämför mig inte med någon annan än mig själv.

Månad då jag läste mycket: Ingen, tydligen. Men mest var det ändå i januari, då jag läste 17 böcker.
Månad då jag läste lite: September, 8 st. Seriöst? Ensiffrigt?

Språk:
Svenska: 103 (69 %)
Engelska: 26 (17 %)
Norska: 17 (11 %)
Tyska: 4 (3 %)
Det här har jag väl inget att anmärka på. Klarade min tyska utmaning, så där är jag nöjd, och andelen norska böcker känns också bra. Fler norska böcker och betydligt större andel än året före.


Jag brukar ju också göra topplistor över vilka författare jag har läst mest av, och sedan ett antal år delar jag upp det i seriealbum och "vanliga böcker". I år är det några som har skrivit både serier och vanliga böcker, och då har jag inte delat på dem, utan de hamnar i den lista där de flesta av böckerna hör hemma. D.v.s. i topplistan för vanliga böcker.

Jag läste böcker av 108 olika författare (eller "team" av författare). Jag räknar inte med antologier.


Dessa författarna läste jag flest böcker av:
1. Margit Sandemo (12 st)
2. May Grethe Lerum (8 st)
3. Sara Bergmark Elfgren & Mats Strandberg* (5 st)
4. Neil Gaiman, Maria Lang, Astrid Lindgren (3 st)

*För att jag hann med "Berättelser från Engelsfors" två gånger under året.


Dessa författarna läste jag flest serier av:
1. Xavier Dorison & Alex Alice (4 st)
2. Gosho Aoyama, Anneli Furmark, Julia Thorell (2 st)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar