söndag 5 januari 2014

En smakebit på søndag (vecka 1)

http://gronneskoger.blogspot.se/2014/01/velkommen-til-lesearet-2014-en-smakebit.html
Det här är veckans bidrag till Flukten fra virkelighetens smakebitsutmaning. Klicka på bilden ovanför för att läsa andras smakbitar från vad de läser den här söndagen, och information om hur du kan delta själv.

Dags för årets första smakbit efter juluppehållet. Det ska bli roligt att se vad alla andra läser igen

Själv läser jag en lite udda bok bok. Inte på det sättet att inte "alla andra" redan har läst den. Jag har läst om den i många bloggar, det var så jag hittade den. Men det är en illustrerad bok med dikter, och det är inte min vanligaste genre. Jag borde nästan ha tagit en bild på hela bokuppslaget, för bilderna är väldigt vackra och färgglada. Men det har jag inte gjort, ni får nöja er med text. :)

Dikterna handlar om ett sagoslott och hur alla dess invånare frossar eller självsvälter.
Detoxdruider drar samvetslöst nytta
av människors önskan att bli som förbytta.
Dagligen tjänar de guldmynt på svärtan
i renlevnadsriddermäns renskavda hjärtan ...

Klenmod sköljs bort med laxeringselixir!
(Hårdkokt är man knappast.)
(Men man blir.)

(Isabella Nilsson och Kristin Lidström, "Det hungriga slottet", s. 40*)
*Boken saknar sidnumrering så siffran kan vara fel. Texten är av Isabella Nilsson och bilderna av Kristin Lidström.

16 kommentarer:

  1. Dikter är verkligen inte min genre, har nog faktiskt inte läst någon sedan senast jag satt i skolbänken ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är knappt så att jag har gjort det heller. Förutom en diktsamling som vi läste i min läsecirkel under hösten. :)

      Radera
  2. Flott illustrasjon på bokas forside! Kunne tenke meg å lese den bare på grunn av illustrasjonene. Leser dikt en gang i blant, så det er helt OK.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bilderna är fantastiska och finns på varje uppslag. Det hade nog inte blivit samma sak utan dem.

      Radera
  3. Annorlunda. Tack för smakbiten och God Fortsättning.

    SvaraRadera
  4. Ble nysgjerig på denne.. takk for smakebit.

    SvaraRadera
  5. Dikt har jeg lest veldig lite av. Stort forbedringspotensialet på den fronten

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag läser inte heller dikt i vanliga fall. Man borde kanske ... :)

      Radera
  6. Mycket länge sen jag läste någon i den genren! Fin lek med ord i smakbiten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag uppskattade också ordlekarna. Fast egentligen förstår jag mig inte på dikter. :)

      Radera
  7. Leser så å si ikke dikt, men denne hadde jo så fin illustrert forside at jeg ble litt nysgjerrig bare av den grunn. Takk for smakebiten!:)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Inte jag heller, men det är en väldigt vacker bok. Det är liknande illustrationer på varje uppslag, och den är bunden på ett helt speciellt sätt, utan rygg.

      Radera
  8. Noen ganger er det fint å lese sjangere vi vanligvis ikke leser. Håper denne faller i smak, den virker interessant :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tyckte om den.

      Håller med om att det är fint att läsa sånt man inte brukar läsa. :)

      Radera