söndag 19 januari 2014

En smakebit på søndag (vecka 3)

http://gronneskoger.blogspot.se/2014/01/enda-en-smakebit-pa-sndag.html
Det här är veckans bidrag till Flukten fra virkelighetens smakebitsutmaning. Klicka på bilden ovanför för att läsa andras smakbitar från vad de läser den här söndagen, och information om hur du kan delta själv.

Va, är det söndag IGEN? Det gör väl i och för sig inte så mycket. Söndagar är bra. Man är ledig, och så går ju Äkta människor på söndagar. Jag gillade nog säsong 1 lite bättre, men säsong 2 (som går nu) är också väldigt bra.

Att läsa böcker och läsa smakbitar i olika bloggar hör ju också till. Precis som förra helgen läser jag om en bok som jag har läst flera gånger tidigare. Men den här ska nog de flesta ha hört talas om, det är nämligen en bok ur Sagan om Isfolket. I dagens smakbit diskuterar de båda kusinerna Villemo och Tristan sin släkts historia. De är fyra generationer från Tengel och Silje, som de första böckerna handlade om, och släkten har fått det betydligt bättre ställt sedan den tiden.
- Har du lust att se den där dalen, Villemo?
- Jag vet inte. Ibland. När det är sommar och ljust och solen värmer och allt är vackert, då kunde jag tänka mig att resa dit, för den dalen står för mig som något mystiskt och spännande. Men när jag ligger i min säng om natten och hör vinterstormarna rasa utanför ... då kramar en hand om mitt hjärta - av sorg och förtvivlan över alla de som ligger döda och ensamma där uppe. Jag tänker på hur de orkade leva så där. Och då kryper jag djupt ned under dynan och är tacksam för att Tengel och Silje lyckades komma ut och hit ned. Annars kunde ju vi ha bott där än. Nej, förresten, det gick inte, dalen blev ju förstörd. Har du lust att resa dit, Tristan?
- Ne-ej! sa pojken med eftertryck. - Jag är inte gjord för vildmark.
- Förvekligade överklasskräk, log Villemo. - Hovnarr!
- Hördu du, började Tristan strängt, men hans röst sprack, och så skrattade han också.
(Margit Sandemo, "Vinterstorm", s. 31-32)

18 kommentarer:

  1. Sagan om Isfolket har jag faktiskt inte läst något alls av, men det känns som att det måste åtgärdas någon gång.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det hade varit intressant att se vad någon som inte började läsa dem i tonåren tycker. :)

      Radera
  2. Sagan om Isfolket planerar jag att läsa om. Det kommer nog ta sin lilla tid, men jag längtar efter att börja.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, min omläsning lär väl också ta tid, men det gör ju inget. Det är verkligen mysigt att läsa om dem.

      Radera
  3. Av og til flyr ukene avgårde!
    Takk for smakebiten fra Isfolket, jeg leste den serien for mange år siden og likte den godt :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är en spännande serie - även om jag vet vad som kommer hända den här gången. :)

      Radera
  4. Åååå - Isfolket! Leste bøkene for sikkert 25 år siden og de står i hylla fortsatt. Kanskje jeg skulle lese dem igjen snart?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det tycker jag. :) Väldigt fint att återse alla personerna.

      Radera
  5. Denne serien leste jeg for lenge siden, elsket den. Takk for smakebit og ha en fin søndag.:)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag med. Har längtat efter att läsa om den. :)

      Radera
  6. Har hört mycket om Sagan om Isfolket men inte läst någon av böckerna. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är nåt med dem som får folk att leva sig in i dem och prata om dem väldigt mycket. Kanske beror det lite på att det är så många böcker i serien. ;-)

      Radera
  7. "Sagan om isfolket" var jag mycket förtjust i en tid!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag var också väldigt engagerad i dem när jag var yngre, men jag tycker att de funkar att läsa om också.

      Radera
  8. Jeg fikk tilbake leselysten etter flere år uten å lese bøker (da jeg var 18) ved å lese Isfolket. Etter det har jeg lest serien 8 ganger til :-D Både har søsteren min alle bøkene og vi har dem på biblioteket. Selv om de er som de er gir de deg en god følelse og er spennende og interessante nok til å holde på oppmerksomheten :-) Ønsker deg en fin søndagskveld!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad fint att de gav dig tillbaka lusten att läsa. Första gången jag läste dem blev jag helt uppslukad, var bara tvungen att skaffa en bok till, och en bok till, och en bok till ...

      Radera
  9. Tack för smakbiten. Jag vågar nog inte börja på den här serien, det är ju så många delar;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, nej, 47 böcker till i att läsa-listan kanske man egentligen inte behöver.

      Radera