söndag 17 november 2013

En smakebit på søndag (vecka 46)

http://gronneskoger.blogspot.se/2013/11/35-x-4-en-smakebit-pa-sndag.html

Det här är veckans bidrag till Flukten fra virkelighetens smakebitsutmaning. Klicka på bilden ovanför för att läsa andras smakbitar från vad de läser den här söndagen, och information om hur du kan delta själv.

Nu på förmiddagen har jag börjat läsa en gammal Christie-deckare. Jag har läst den tidigare, men kommer så klart inte ihåg något av den. Ingen mördare, inget motiv eller någon metod, inte hur berättaren blir inblandad i det hela, för det utgår jag från att han blir. Däremot tror jag att det första (blir det fler?) mordet har inträffat. Men här är en smakbit från när berättaren, Mark Easterbrook, besöker en bekant, deckarförfattaren Ariadne Oliver.

"Häromkvällen såg jag en flicka rycka av håret med rötterna på en annan flicka", sa jag. Jag var medveten om att det låg en viss stolthet i min röst som om jag minsann kände livet.
"Vad för slags ställen håller du egentligen till på?" frågade mrs Oliver.
"Det var på en kaffebar i Chelsea."
"Å, Chelsea!" sa mrs Oliver. "Där händer visst allting. Beatniks och sputniks och nollor och den slagna generationen. Jag skriver inte mycket om dem eftersom jag är rädd att få terminologin om bakfoten. Jag tycker det känns tryggare att hålla sig till det man känner till."
"Som till exempel?"
"Folk på kryssningar och på vandrarhem och vad som händer på sjukhus och i kommunalnämnder - och välgörenhetsbasarer - och musikfestivaler, och butiksbiträden och kommittéer och städfruar och unga män och kvinnor som liftar runt jorden i vetenskapens intresse och ..."
Hon tystnade för att hämta andan.
(Agatha Christie, "Den gula hästen", s.15)


22 kommentarer:

  1. Har bara läst en Christie (And then there were none), men trots att den var mysig så är jag inte så sugen på att läsa fler, den kändes lite lättglömlig sådär.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är väl annars den som brukar anses vara den bästa? Men den är i en lite annan stil än de flesta andra av hennes böcker, tycker jag.

      Radera
  2. Har ikke lest noe av Christie enda, men det burde jeg sannelig få gjort noe med. Tusen takk for smakebiten:-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, man ska väl nästan ha läst något av henne. :)

      Radera
  3. Tycker jag har läst massor av Agatha Christie, men denna har jag missat. Hon skrev ju ganska många :)

    SvaraRadera
  4. Jeg elsker Agatha Christie :-) Og der er flere av bøkene hennes jeg har lest om igjen etter flere år. Det er rart hvordan vi totalt kan glemme historier vi liker og! Ønsker deg en fin søndag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. De är ganska lätta att glömma, men det var säkert närmare 20 år sedan jag läste just den här sist. Lösningen hänger alltid på detaljer, det är ju omöjligt att komma ihåg. :)

      Radera
  5. Tänk att Agatha Christie håller än. Tack för smakbiten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja. Undrar om hon hade trott det själv. :)

      Radera
  6. Den har jag faktiskt läst, t.o.m. mer än en gång! Tack för smakbiten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har bara läst den en gång tidigare, men jag har för mig att jag gillade den. Kommer nästan inte ihåg nåt av den. :)

      Radera
  7. Har bara läst ett par Agatha Christie, men det är ju mysigt med klassiska deckare!

    SvaraRadera
  8. Jag har läst väldigt lite av Agatha Christie. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag läste betydligt mer av henne förr, men det blir en och anna bok nu också. :)

      Radera
  9. Riktigt genialisk intrig och annorlunda från resten av böckerna. Gillar den skarpt! Hoppas du gillar den!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag gillade den förra gången jag läste den i alla fall. Jag kommer inte ihåg så mycket.

      Jag tyckte den här uppräkningen av lämpliga deckarmiljöer var lite rolig. Påminner mig om Morden i Midsomer. :)

      Radera
  10. Agatha Christie har jeg kun sett på tv, men siden jeg likte seriene skulle jeg absolutt ha lest bøkene :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det finns ju ett par att välja på. :)

      Jag har inte sett särskilt mycket av filmatiseringarna.

      Radera
  11. Jag har bara läst någon enstaka Agatha Christie. Emellanåt är det kul att gå tillbaka och läsa äldre litteratur. Tack för smakebiten, som påminde mig om detta. :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag läser inte så mycket Christie nu, men det är kul med såna här gamla deckare som mest handlar om att få ihop lösningen på gåtan, inte så mycket om människorna eller samhället.

      Radera