onsdag 13 november 2013

Creepshow


Creepshow
av Stephen King
Illustrerad av Berni Wrightson

Creepshow är från början en film, regisserad av George A. Romero och skriven av Stephen King (som även spelar en av rollerna). Jag har inte sett den, men den lär vara inspirerad av gamla skräckserietidningar och bestå av fem kortare skräckhistorier, med en ramberättelse om en pojke (spelad av Kings då nioårige son, som numera skriver skräck under namnet Joe Hill) vars pappa inte vill att han läser skräckserier.

Det här seriealbumet är gjort efter filmen, och innehåller de fem skräckhistorierna. Jag tyckte egentligen inte att de var särskilt bra. Å andra sidan ska de ju vara skrivna i samma anda som såna här skräckserier som varit populära kanske ett par årtionden tidigare ("Creepshow" är från 1982) och de var väl kanske inga mästerverk. Jag har inte läst många såna här skräckserier. Jag läste två-tre tidningar i genren när jag var liten, och de var väl ungefär på den här nivån. Ganska hemska och spännande då, men jag hade nog inte blivit särskilt imponerad eller skrämd av dem nu. Historierna i "Creepshow" är lite lagom otäcka. Framför allt är det väl kul att ha läst det. Men de kan inte jämföras med Stephen King i vanlig bokform. Och seriealbumen som är baserade på "Det mörka tornet" är säkert också mycket bättre än det här.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar