söndag 10 november 2013

En smakebit på søndag (vecka 45)

http://gronneskoger.blogspot.se/2013/11/enders-game-en-smakebit-pa-sndag.html
Det här är veckans bidrag till Flukten fra virkelighetens smakebitsutmaning. Klicka på bilden ovanför för att läsa andras smakbitar från vad de läser den här söndagen, och information om hur du kan delta själv.

Idag blir det nog inte så mycket läst eftersom några kompisar ska komma på besök. Det blir kul. :) Men de kommer ju inte vara här riktigt hela dagen , så några sidor kommer jag hinna läsa också. I så fall blir det ur en bok som jag började på igår kväll och som ska vara en spökhistoria. Inte för att jag har märkt av några spöken än, i första kapitlet.

Det är 50-tal i Yorkshire och ett ungt, nygift par flyttar in i sin första bostad. Standarden är låg, men de slipper i alla fall bo hos Philips föräldrar, som de gjorde under sina första veckor som gifta. Philip är dessutom läkare och kommer vara på mottagningen och hembesök i stort sett hela tiden. Isabel däremot är ganska fast i lägenheten, och hon fryser jämt.
"I brought the potatoes with us," said Isabel, "and those carrots. They're a bit old, but I cut out the worst bits."
They had been children of wartime and all they asked of food was that it should fill them. Isabel was a poor cook. Fortunately Philip's mother was no better, and after years of national service and medical school, he was hardened. He never complained, and he was as proud as Isabel when she brought her watery stews and dense cakes to the table.
(Helen Dunmore, "The Greatcoat", s. 6)


26 kommentarer:

  1. Skräck är jag alltid intresserad av. Ska hålla utkik efter din recension :)

    SvaraRadera
  2. Tack för smakbiten. Blir nästan lite lockad trots att skräck inte är min sak;-) Hoppas du får en trevlig söndag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det här är mer spökhistoria liksom, om man nu kan skilja på de två sakerna. :)

      Radera
  3. Tack för boktips och smakebit!
    Ha en fin söndag! :)

    SvaraRadera
  4. Klarar mig nog utan spöken :). Ha en skön söndag!

    SvaraRadera
  5. Spøkelseshistorier passer godt nå i høstmørket :)

    SvaraRadera
  6. Har fått sansen for forfatteren etter at jeg leste Beleiringen i sommer, og litt spøkelser er jo ikke å forakte heller. Tusen takk for smakebit og tips!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har inte läst något annat av henne, men jag får kolla upp den boken. The Greatcoat var riktigt bra. Tack för tipset!

      Radera
  7. Har så svårt för engelska böcker men tack för smakbiten.
    Kram Cissi

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tyvärr verkar det bara vara några av hennes ungdomsböcker som är översatta till svenska.

      Radera
  8. Jeg har ikke lest denne boken men Helen Dunmore er en forfatter jeg godt kunne tenke meg å bli bedre kjent med.
    Stakkars Philip, det ser ikke ut som han skal få noe veldig god mat med det første :-) Ønsker deg en fin søndag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, nej, det ser illa ut med maten i det hushållet.

      Helen Dunmore har visst skrivit massor av böcker, ser jag nu. Konstigt att jag egentligen bara har hört talas om den här. Har också sett en av hennes ungdomsböcker, men inte tänkt över att det är samma författare.

      Radera
  9. De er opptatt av spøkelseshistorier i England. Bodde på et gammelt hotell sommeren 2010.Da jeg leste i hotellboken om kvelden stod det om spøkelser som gikk rundt i gangene og på rommene. Jeg ble kjemperedd. Slike bøker er nok ikke noe for meg. Uansett, takk for smakebiten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ojdå! Men det är nog ändå läskigare att läsa att det spökar precis där man befinner sig (även om jag inte kan påstå att jag tror på sånt) än att det spökar i en roman. Den här spökhistorien känns väldigt brittisk. :)

      Radera
  10. Den här läste jag för något år sen ocg tyckte den gick bra att läsa, jag gillar spökhistorier!

    SvaraRadera
  11. Trevlig smakbit, nästan synd att den ska bli läskig... :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha! Jag tyckte inte att det var synd, men det hade funkat att den handlade om deras liv utan spöken också. :)

      Radera
  12. Vilken fin smakbit. Blir nyfiken på den. Tack för tipset :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag gillade den här spökhistorien. :)

      Radera
  13. Spennende! Jeg er heller ingen god kokk, men kanskje et hakk flinkere enn kone og svigermor i denne beskrivelsen he he.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha! Jag vet inte om jag är det ens. Isabel är väl dessutom bara drygt 20 år. Då kunde jag nästan inte laga nåt. :)

      Radera