torsdag 6 juni 2013

Shuno


Shuno
av Dogge Doggelito (Douglas León)

Tydligen skriver Dogge en serie barnböcker om en tjej från förorten. De böckerna lär vara väldigt feelgood, och ganska fria från sociala problem. Men i den här novellen är misären desto större. Det utspelar sig i en stockholmsförort (man får veta precis var, men jag kan inte Stockholms geografi så det har jag glömt) på 80-talet. Shuno är en liten skolkille som följer med när en lite äldre kille samlar ihop ett litet gäng för att åka till Obs! och snatta. Det är visst större chans att komma undan om man är flera. Speciellt, antar jag, är det väl bra för de äldre i gänget att ha med yngre, orutinerade killar som blir de som åker fast ...

De har lite olika skäl till att snatta. För att det är kul och spännande, för att visa sig tuffa, för att det enda sättet att få fina saker är att stjäla dem. En i gruppen har följt med sina föräldrar, som båda är missbrukare, och snattat under många år. Men det kan ju vara kul att snatta något annat än mat för en gångs skull.

Jag var ju nyfiken på hur Dogge skulle skriva (jag visste inte att han har skrivit barnböcker) och jag blev positivt överraskad. Jag läste den precis när det rapporterades som mest om de där upploppen i Husby. Om man bortser från att "Shuno" är påhittad och dessutom inte utspelar sig i nutid, så kunde man mycket väl föreställa sig de här barnen bränna bilar några år senare. Om inte deras liv förbättrades dramatiskt, och varför skulle det ha gjort det om det enda roliga när de var små var att snatta?

Tidsmarkörerna från 80-talet känns spot on. Jag är nog lite yngre än Shuno och de andra och hade inte lika bra koll på det senaste, så jag är inte riktigt säker. Det här verkar vara omkring 1984-1985. Lite synd att något liknas vid Svampbob vid ett tillfälle (inte i en replik) för det passar inte alls in i det 80-taliga. Även om det var en rolig liknelse.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar