söndag 30 juni 2013

En smakebit på søndag (vecka 26)


Det här är veckans bidrag till Flukten fra virkelighetens smakebitsutmaning. Klicka på bilden ovanför för att läsa andras smakbitar från vad de läser den här söndagen, och information om hur du kan delta själv.

Jag håller fortfarande på med mitt lokala tema. Och mer lokalt än Sofie Trinh Johansson kan det väl knappt inte bli. Tydligen bor hon på samma gata som jag. Ibland dyker det upp bilder från platser som ser väldigt bekanta ut i hennes blogg. :-)

Jag vet inte var hennes vampyrromaner utspelar sig, men hennes debutroman är en historisk roman där miljön är Varberg för hundra år sedan, och den passar alltså bra in i mitt tema.

Hon märkte aldrig när han närmade sig, trots att hon borde lagt märke till den långa skuggan han kastade över henne där hon stod lätt framåtböjd över det vita serveringsbordet. Hon höll händerna tätt framför sig och han såg förvånat hur hon lindade in chokladpraliner, ett stycke bröd och ett par snittar i en vit näsduk och stoppade ner i sin pärlbeströdda handväska.
(Sofie Trinh Johansson, "Vatten och salt", s. 14)


18 kommentarer:

  1. Det hørtes ut som en spennende bok. Og så interessant med forfatteren i samme gate som en selv :-) Vi har to lokale forfattere her og jeg må jo lese hva de skriver, føler jeg -)
    Ønsker deg en fin søndag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul med lokala författare. :) Jag har inte så bra koll på vad det finns för författare i min stad, men det är nog inte så många.

      Radera
  2. Jag har inte läst något alls av Sofie Trinh Johansson, än, men hennes novell Barnvakten finns med i antologin Bländverk som har på läsplattan. Låter som en spännande författare.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag var tvungen att googla Bländverk, men jag har faktiskt sett omslaget på bild i någon blogg. Jag har inte heller läst något av henne innan den här boken, men är nyfiken på hennes vampyrserie.

      Radera
  3. Så spennende med lokale forfattere:) Denne boken ble jeg nysgjerrig på så den må noteres ned!Tusen takk for smakebit og tips! Ha en fin søndag:)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tyckte att det var roligt att jag faktiskt hade hört talas om hennes böcker innan jag visste att hon var härifrån stan. Det känns mer lovande än tvärtom. ;-)

      Radera
  4. Så moro at forfatteren muligens bor i samme gate! Jeg har ikke hørt om Sofie Trinh Johansson så jeg noterer meg navnet - takk for lesetips :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det gör hon, men det är inte en sån gata med bara några hus, utan det är säkert flera hundra lägenheter här.

      Den här boken är hennes debutroman. Den är från 2011, men hon har redan hunnit ge ut två romaner till!

      Radera
  5. Har läst lite av författaren innan. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh, har du läst vampyrböckerna? Är de bra?

      Radera
  6. Aldrig hört talas om, men tack för tipset!

    SvaraRadera
  7. Ja, det var ju så lokalt det kunde bli :-) Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Om det inte är nån som faktiskt bor i samma byggnad som jag som också skriver böcker så tror jag inte att det kan bli mer lokalt, nej. ;-)

      Radera
  8. Vampyrforfatter i nabolaget? WoW!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man vet aldrig vad folk har för sig i sina lägenheter. ;-)

      Radera
  9. Måtte notere meg ned forfatteren:) Spennende du leser bøker av lokale forfattere. Hun hadde jeg ikke hørt om tidligere, og jeg ble litt nysgjerrig på bøkene hennes. Skal helt klart sjekke de ut mer. Ha en herlig kveld!:)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! :)

      Jo, det blev ju ett par författare lästa som jag kanske inte hade läst om de inte hade skrivit böcker från den här delen av landet. :)

      Radera