söndag 2 juni 2013

Döden kommer till Pemberley kommer på TV

Förra året läste jag "Death Comes to Pemberley", P.D. James deckarfortsättning på Jane Austens "Pride and Prejudice". Jag läser att nu ska BBC göra TV-serie av den.

Jag tyckte att idén med boken var kul, men det var egentligen inte en sådär väldigt bra bok. men det kan säkert bli roligt att se den filmad.

Varför är det förresten alltid "Pride and Prejudice" som görs om? Jag har läst deckarvarianten, zombievarianten och bebisvarianten, och jag har sett Bollywoodvarianten, tidsresevarianten och sociala medier-varianten (och ett par normala filmatiseringar förstås). Har jag missat nån? Fast är det inte någon film som är inspirerad av "Emma" också?

Jag glömde Bridget Jones. :)

Häromdagen såg jag förresten det här fantastiska omslaget (av P&P)! Vill ha hela kollektionen!

4 kommentarer:

  1. Skal de det? Så artig, jeg kommer garantert til å se den, selv om jeg som du er enig at boka var så som så. Den nådde ikke opp til frøken Austens bokhyller ihvertfall ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, man måste nästan se den! :)

      Nästan lite komiskt att P.D. james lade till en massa mörka hemligheter och dåliga barndomar i P&P-världen. Alla i hennes böcker har ju haft en dålig barndom. ;)

      Radera
  2. Jag orkade inte ens läsa ut "Death Comes to Pemberly", gav upp efter ca 50 sidor men det kan också ha att göra med att jag definitivt har tröttnat på att läsa deckare.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag förstår att du inte orkade läsa klart. Den var ju inte särskilt bra. Jag var nog mest motiverad av att jag ville se hur hon hade fått ihop det.

      Radera