tisdag 1 januari 2013

Statistik 2012

I år har jag varit snabb med att ta fram statistiken för förra årets läsning. Förra året läste jag relativt få böcker, men i gengäld av många olika författare, ser det ut som. Topplistorna över mest lästa författare blev lite innehållslösa i år ... Fem i topp är vad jag siktar på, men nu blev det inte riktigt så.


Antal lästa böcker: 184
Minsta antalet sedan 2002. Oklart varför. Kanske p.g.a. att jag flyttade in i min nya lägenhet och det gick en del tid till det. Jag såg att det var en ganska liten andel seriealbum i år och det verkar också påverka antalet.

Månad då jag läste mycket: Mars 23 böcker.
Månad då jag läste lite: November, 10 böcker.
I november hade jag mitt mitt mordtema, som fick fortsätta in i december. Jag hade kanske valt ganska tunga böcker till mitt tema.


Språk:
Svenska: 124 (67 %)
Engelska: 47 (26 %)
Norska: 10 (5 %)
Tyska: 3 (2 %)
Det är väl ungefär samma fördelning som det brukar vara. Jag kunde väl läst mer på norska egentligen ... Jag nådde mitt mål att läsa tre böcker på tyska, så det är bra.


Jag delar upp topplistorna i seriealbum och andra böcker, helt enkelt för att serieförfattarna inte ska dominera helt. Men just i år hade det väl inte spelat någon roll eftersom det blev så få placeringar på topplistorna. Nästa steg i varje topplista hade blivit en lång förteckning över vilka jag har läst tre böcker eller två seriealbum av, så jag skippade det.

Sammantaget läste jag böcker av 132 olika författare eller "författarteam". Då räknar jag inte med novellsamlingar/antologier med massor av författare.

Dessa författarna läste jag flest böcker av:
1. Ester Ringnér-Lundgren* (11 st)
2. J. K. Rowling** (6 st)

*Under pseudonymen Merri Vik
** Jag började lyssna på Harry Potter-ljudböckerna igen direkt efter att jag hade lyssnat klart på dem. Jag bryr mig inte om att skriva recensioner av dem den här gången.


Dessa författarna läste jag flest serier av:
1. Gosho Aoyama (6 st)
2. Mats Källblad* (3 st)

* Stavas Kjellblad på några av seriealbumen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar