lördag 19 januari 2013

Amerikanskt läsprojekt


Inte en läsutmaning, ett läsprojekt för 2013! Jag tänkte läsa de här böckerna som jag har plockat ur min SUB. Alla är amerikanska (ja, "Lolita" får väl också räknas som amerikansk även om författaren var ryss och boken gavs ut i Frankrike först?), från 1900-talet, klassiker och råkar vara Penguin-utgåvor allihop.

Om det inte skulle synas så bra på bilden så är det:
Dorothy Parker: "The Portable Dorothy Parker"
F. Scott Fitzgerald: "The Great Gatsby"
John Steinbeck: "Of Mice and Men" och "Cannery Row" (det var egentligen "Of Mice and Men" jag var ute efter)
Vladimir Nabokov: "Lolita"

Det var "The Great Gatsby" som jag plockade fram först, med en tanke om att kanske läsa innan filmen kommer. Men det råkade visst bli några fler.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar