söndag 27 januari 2013

En smakebit på søndag (vecka 4)


Det här är veckans bidrag till Flukten fra virkelighetens smakebitsutmaning. Klicka på bilden ovanför för att läsa andras smakbitar från vad de läser den här söndagen, och information om hur du kan delta själv.

Jag går direkt på smakbiten, tror jag. Huvudpersonen Najwa har just börjat på sitt nya städ- och barnpassningsjobb och pratar med mormodern i familjen hon ska jobba hos.

"Were you living in Khartoum?"
"Yes, in Khartoum."
"Lamya was born in Khartoum", she says. "Her father is Sudanese."
"Really?" My heart starts to pound as it always does when there is the threat that someone will know who I am, who I was, what I've become. How many times have I lied and said I am Eritrean or Somali?
(Leila Aboulela, "Minaret", s. 71)


10 kommentarer:

  1. Det här verkar vara en spännande bok, den ska jag kolla upp :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror att den här kan finnas på svenska, om det spelar någon roll för dig. :)

      Radera
  2. Tusen takk for smakebit og boktips! Boken er allerede notert ned! Ha en fin dag!

    SvaraRadera
  3. Intressant. Den noterar jag på listan!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul att kunna tipsa. :) (Tror boken finns på svenska också.)

      Radera
  4. Aldrig hört talas om :O

    SV: Mja, det är en dystopi :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tänkte att det var en ganska ny bok, men den är visst nästan tio år. :-D

      Aha. Jag får se vad du tycker om den när du har läst klart. :)

      Radera