söndag 20 januari 2013

En smakebit på søndag (vecka 3)


Det här är veckans bidrag till Flukten fra virkelighetens smakebitsutmaning. Klicka på bilden ovanför för att läsa andras smakbitar från vad de läser den här söndagen, och information om hur du kan delta själv.

Jag läser fortfarande i boken som jag gav ett smakprov av förra söndagen. Fast jag har läst annat parallellt, så det är inte så konstigt att det tar tid.

Nu är huvudpersonen Maj gift, och hon känner inte sin man särskilt bra, och han är dessutom ganska mycket äldre än henne och från en mycket finare familj. De har ju bara gift sig för att de väntar ett barn ihop.

Det är en nervös oro kring Tomas ... ja att han går ut, kommer sent, luktar. Det är väl klart att hon känner att han luktar sprit. Och hela registret av tyngre ögonlock och märkliga rörelser med munnen. Nej, inte sludder och ramla, svänga med eldgaffeln och skrika kuken, och vara allmänt omöjligt. Inte så. Och hon vet väl inte vad som är brukligt i finare kretsar.
(Kristina Sandberg, "Att föda ett barn", s. 288)


24 kommentarer:

  1. Och jag blir ännu mer nyfiken på den :)

    SvaraRadera
  2. Åh den här vill jag också läsa :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det tycker jag. Nu när jag nästan är klar med den så vågar jag absolut rekommendera.

      Radera
  3. Tack för boktips! Har läst att många gillar denna. Måste kolla lite närmre på den. ;)
    Trevlig söndag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack. :)

      Boken är riktigt bra, tycker jag.

      Radera
  4. Ja, jeg syntes dette virker som en bra historie, som jeg nevnte forrige søndag - kan godt tenke meg å lese den :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Intressant att läsa om hur äldre generationer kunde ha det. Maj i boken borde vara född samma år som min mormor.

      Radera
  5. Denne må jeg få lest en dag, har den liggende så den må bare vente på tur. Ha en fin søndag og tusen takk for smakebiten:-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tackar!

      Den är värd att läsa, men den håller ju för att vänta också. :)

      Radera
  6. Takk for smakebit. En liten føljetong.. Fin søndag til deg.:)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack!

      Haha! Nästa söndag ska det väl bli smakbit från en annan bok i alla fall. :)

      Radera
  7. Tack för smakebiten! Boken verkar vara som en mildare variant av den jag tipsar om idag. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oj, mycket mildare. Majs man är ute och slarvar, men inte elak mot fru och barn. Det är väl mer att han inte är något vidare stöd för henne, trots att han kunde ha varit det med tanke på att han är över 30 år och hon bara är 20.

      Radera
  8. Har hørt gode ord om denne, så den står alt på leselisten min:) Takk for smakebit og ha en fin søndag!:)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack!

      Jag skriver väl mer om vad jag tyckte om boken nästa vecka någon gång, efter att den är utläst. :)

      Radera
  9. Denne ligger i lesehyllen min og står absolutt snart for tur til å bli lest.
    Ha en fin søndag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack!

      Kul att du planerar att läsa den också. :)

      Radera
  10. Tusen takk for smakebiten! Jeg har også denne boken i bokhyllen og denne smakebiten minte meg på at jeg bør lese den snart! :)

    SvaraRadera
  11. Takk for smakebiten! Må si at både tittelen og det du skriver om boken tiltaler meg! Håper du skriver en bokomtale! Så kommer den nok på ønskelisten min unasett ;)

    Ønsker deg en glad dag!
    Pia

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack!

      Den är utläst nu och jag kommer nog skriva mer om den senare i veckan.

      Radera