söndag 22 april 2012

En smakebit på søndag (vecka 16)


Det här är veckans bidrag till Flukten fra virkelighetens smakebitsutmaning. Klicka på bilden ovanför för att läsa andras smakbitar från vad de läser den här söndagen, och information om hur du kan delta själv.

Jag har åkt mycket buss idag och faktiskt hunnit med att läsa ut två böcker (en som jag redan hade börjat på en hel) under dagen. Jag väljer ett citat från en av dem. Jag tyckte att det var en lite kul observation.

Att svenskar och danskar med ett minimum av ansträngning förstår varandras tungomål är en sanning, som under årens lopp flitigt omhuldats på hög nivå i de båda länderna. Men ofta är detta en sanning med modifikation, och ännu oftare något betydligt allvarligare, till exempel ett utslag av önsketänkande, en illusion. Eller för att ta det enkelt: Lögn.
 (Maj Sjöwall och Per Wahlöö, "Brandbilen som försvann", s. 194)


9 kommentarer:

  1. Har lest mye av disse to i min tid. Morsom smakebit - og så godt at bussturer kan brukes til lesing!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är böckerna bra? :) Bra också att det finns fem till i samma serie olästa i min hylla.

      Radera
  2. Bra smakebit! Har en bok av de forfatterne stående i bokhylla i(Roseanna)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Då har du en god deckarserie framför dig. :) Ja, jag är ju bara halvvägs, men vi får väl tro att resten också är bra.

      Radera
  3. Takk for bra smakebit:) Ble nyskjerrig på boken, så takk for tips:) Ha en fin verdens bokdag!:)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det här är del fem i en ganska så klassisk svensk deckarserie. Första delen heter "Roseanna".

      Radera
  4. Dette var en ny bok for meg :) Imponerende at du leser på bussen, skulle ønske det var meg men jeg blir så fort kvalm av det ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har tur. ;)

      Det här är böckerna bakom Beck-filmerna. Fast det finns bara tio böcker (skrivna 1965-1975) och jag misstänker att de håller högre kvalitet än väldigt många av filmerna ...

      Radera
    2. Ja, Beck kjenner jeg jo fra tv-skjermen :)

      Radera