söndag 8 april 2012

En smakebit på søndag (vecka 14)


Det här är veckans bidrag till Flukten fra virkelighetens smakebitsutmaning. Klicka på bilden ovanför för att läsa andras smakbitar från vad de läser den här söndagen, och information om hur du kan delta själv.

Jag hade valt ut en bok (inte krim) att läsa under påskledigheten, och tänkte att jag kanske skulle hinna läsa en bok till efter den. I själva verket har jag bara läst två kapitel i min utvalda bok. För när man är ledig finns det ju alltid en massa annat att göra än att läsa böcker. Igår var jag till exempel på bio och såg Hunger Games (som filmen heter i Sverige trots att boken ju heter "Hungerspelen") och idag ska min syster komma hit.

Men boken då.

Ragna kjente eit stikk i brystet, ei slags sorg over å skulle miste noko, utan å vite korleis eller kva. Ho visste berre at denne dagen var annleis for henne, og ho skjøna at søstera ikkje merka det.
(Kristine Tofte, "Song for Eirabu. Bok 1. Slaget på Vigrid", s. 24)



Hittills har jag ju inte kommit så långt, men det ska bli spännande att se hur det utvecklar sig.

16 kommentarer:

  1. Fin og trist smakebit, jeg gleder meg til jeg skal begynne på Song for Eirabu :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har fortfarande inte kommit så mycket längre, men tror det blir bra. :)

      Radera
  2. Fin smakebit:) Har boken liggende og gleder meg til å lese den:) Kos deg videre sammen med din søster:)

    SvaraRadera
  3. Jeg vet at noen nøler med denne boken fordi den er skrevet på nynorsk (blant andre meg selv). Nysgjerrig på hva du synes som er svensk. Eller spiller det ingen rolle om det er nynorsk eller bokmål du leser? Boken er helt fantastisk når du kommer inn i den. Fortsatt god påske!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror att i utgångspunkten är nynorsk och bokmål (och danska) lika lätt eller svårt att läsa om man är svensk, så det handlar bara om vilket man har mest övning i. Jag har läst ganska mycket bokmål och ganska lite nynorsk (bokmål är ju vanligare), så för mig är nynorsk svårare.

      Radera
  4. Dette er nok en bok jeg kunne like... Nynorsk er poetisk,- nesten som svensk. ;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag gillar den hittills, men har bara läst omkring 50 sidor, så jag vet inte om den kan rekommenderas eller inte.

      En lustig sak med nynorsk är att det kan se ut exakt som svenska i en halv mening, men att meningen sedan avslutas med något "helt obegripligt" som man måste ha lärt sig för att förstå.

      Radera
  5. Jeg tenkte jeg skulle lese denne når oppfølgeren er kommet ut så jeg slipper å vente så lenge :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Smart. :) Den kommer väl i år, tror jag?

      Radera
  6. Elsker denne boka. Gleder meg til å lese hva du synes om den!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kommer väl dröja lite till innan jag är klar. Men den verkar väldigt bra. :)

      Radera
  7. Den boken kunne jeg godt tenke meg å lese,
    takk for smakebiten :)

    SvaraRadera
  8. Jeg likte Song for Eirabu veldig godt og har forhåndsbestilt bok nummer to som kommer til sommeren(som du har nevnt :)).

    Tusen takk for smakebiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är mycket möjligt att jag kommer läsa bok 2 också. :)

      Radera