onsdag 20 april 2011

Fröken Julie


Fröken Julie
av August Strindberg

"Fadren" läste jag för ett tag sedan och nu har jag även läst det andra skådespelet i den här pocketboken. "Fröken Julie" är ju visserligen ett oerhört känt stycke, men jag visste faktiskt inte så mycket om det tidigare. "Fadren" hade jag ju t.ex. sett på TV, men "Fröken Julie" har jag aldrig sett. Man borde säkert se den i stället för att bara läsa den. Fast det var också givande att läsa Strindbergs förord, eller vad man ska säga (följebrev?), med anvisningar och motiveringar till varför han har skrivit stycket på just det här sättet.

Det handlar alltså om vad som händer mellan den fina fröken Julie och betjänten Jean en midsommarnatt. Maktspelet dem emellan - väldigt bra! Konsekvenserna av det hela känns kanske lite överdrivna ... Fast hur hade det sett ut om de plötsligt hade börjat ordna upp saker och ting? Det hade inte blivit mycket till sorgespel då.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar