onsdag 9 mars 2011

Lånt fremtid


Lånt fremtid
av Trude Brænne Larssen

Karoline, Lars och Marte har lyckats få tillbaka barndomshemmet. Men det är inte riktigt deras än. De har en stor skuld till herr Wolden, och det gäller att alla tre arbetar hårt för att klara avbetalningarna. Det är svårt för Karoline att få arbete eftersom hon är så illa sedd av de flesta i bygden. Men Marte har ju en god ställning trots att hon ännu är väldigt ung, och Lars ska nog kunna få ihop en del på fisket. Särskilt om sillen kommer i år också. Bra sillår har män blivit rika på fisket.

Nu måste de bara få hem småsyskonen från Bliksvær också. Gunnhild är ju inte längre på legd, så det är inga problem. Då är det värre med Nils. De äldre syskonen måste försöka få vårdnaden om honom igen, och det kommer inte bli lätt. Hans fosterföräldrar är goda människor som vill Nils bästa och dessutom är han fäst vid dem efter att ha varit där så länge. Karoline vill väldigt gärna få hem modern från fattighuset också. Lars är mer tveksam.

Över huvud taget är Lars ett problem. Karoline känner inte att hon riktigt kan lita på honom. Han har ju alltid varit en slarver och nu är de väldigt beroende av goda inkomster.

Jag tycker att det var ett tag sen jag läste förra boken. Av någon anledning har jag liksom skjutit upp läsningen av "Lånt fremtid". Nej, den kommer nog inte vara så bra, tänker jag. Elände förr. Jobbigt. Men det är ju bra, märker jag sedan när jag väl läser boken. Bra som i medryckande, spännande och lättläst. Vad mer kan man önska? Det är ju en sån här norsk lång underhållningsbokserie, man måste bedöma böckerna efter det.

Legdebarna:
1. "Glassmaleriet"
2. "Brennemerket"
3. "Tiggerjenta"
4. "Taus tale"
5. "Hvite løgner"
6. "Blodspor"

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar