tisdag 8 mars 2011

The Importance of Music to Girls


The Importance of Music to Girls
av Lavinia Greenlaw

Den här boken består av massor av korta kapitel som alla handlar om något barndoms- eller ungdomsminne som är förknippat med musik och som tillsammans bildar en ganska komplett biografi. Fast det blir inte så sammanhängande att man alltid känner sig så motiverad att fortsätta till nästa kapitel. Därför tog det ganska lång tid att läsa boken. Jag fastnade inte heller för de första kapitlen, de som handlar om barndomen. Först efter ungefär halva boken tyckte jag att jag verkligen hade kommit in i den. Den andra halvan tyckte jag visserligen bättre om, men jag hade hoppats att hela boken skulle vara lika bra.

Det är förstås inte något fel på hur Lavinia Greenlaw skriver egentligen. Kanske var det snarare för att hon i början skriver en hel del om klassisk musik, om balett och att spela ett instrument. Jag förstår inte termerna och känner ofta inte till musikstyckena. Senare övergår hon till att skriva om pop och punk, och där är det mycket lättare att känna igen sig, även om man inte känner till just den poplåten eller det punkbandet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar