tisdag 1 mars 2011

Döden på en blek häst


Döden på en blek häst
av Amanda Hellberg

Jag hade fått för mig att "Döden på en blek häst" var Amanda Hellbergs första bok, men det kom visst en bok med samma huvudperson för ett par år sedan. Men de verkar vara ganska fristående från varandra, så det gör inget att läsa den här först.

Maja Grå, som ser spöken och förlorade sin mamma för tio år sedan, reser till England för att läsa en konstkurs vid universitetet i Oxford. Men först måste hon åka till Brighton (se där, ännu mera Sussex, se även den här och den här) eftersom hennes mamma har hittats brutalt mördad där. När jag sa "förlorat" menade jag inte att mamman dog för tio år sedan, utan att hon försvann spårlöst och Maja har inte vetat vart hon tog vägen. Men tydligen har mamman, åtminstone de senaste åren, levt som prostituerad i Brighton. Hur kommer det sig att hon valde att lämna sin man och sin lilla dotter för det? Och varför blev hon mördad på ett sätt som nästan för tankarna till Jack the Ripper?

Men större delen av boken utspelar sig i Oxford, och här får man verkligen frossa i universitetsliv. Klart man vill det! Om det är fiktivt och i Oxford vill säga. Kursen går inte så bra för Maja, men hon får några kompisar i alla fall. Och så händer det en del skrämmande saker. Hon ser spöken. Visserligen är det inget ovanligt för henne, men det skrämmer henne ändå. Det är något som inte stämmer i studenthemmet där hon bor. Varför så många spöken där? Och vad har hennes mamma med saken att göra? Varför hittar Maja meddelanden från henne?

Mysiga miljöer och samtidigt spöklikt. Det är lite skräckroman och lite deckare över boken, och även en kärlekshistoria. Jag gillar det och kommer säkert läsa den förra boken om Maja Grå, "Styggelsen", också.

2 kommentarer:

  1. Jag gillar skrack och har last alldeles for lite av det pa sista tiden, det har later som nagot for mig!

    SvaraRadera
  2. Den är nog mer spöklik än skräckaktig, men det spelar kanske inte så stor roll. :)

    SvaraRadera