söndag 20 mars 2011

365 pingviner


365 pingviner
av Jean-Luc Fromental
Illustrerad av Joëlle Jolivet

En bilderbok i stort format, för stor för att få plats i min scanner. Jag hittade den ganska billigt på mammutsalget, den norska bokrean (boken finns inte på svenska), och köpte den för att jag gillar pingviner. Och här finns det gott om pingviner. En helt vanlig familj får ett paket budat till sig den första januari. Det innehåller en livs levande pingvin och ett meddelande, men ingen uppgift om avsändare. Och så fortsätter det. Varje dag under hela året levereras en pingvin. Först är det ju rätt kul med pingvinerna, men snart börjar utrymme, oväsen, pingvinmatskostnader och klagomål från grannar bli ett stort problem. Vem är det som skickar alla dessa pingviner egentligen, och varför?

Ganska kul bok, men ett allt större myller av pingviner på varje sida. Pappans försök att bringa ordning i kaos genom att stapla upp pingvinerna i jämna högar (som man ju gör!) förstörs hela tiden av att det kommer en ny pingvin och bryter symmetrin. Det finns också en pingvin som inte ser ut som de andra (vilket jag helt missade innan de talade om det på slutet) och man kan ju försöka hitta honom på bilderna och lista ut vilken dag han budades dit, om man tycker att det är roligt. Jag vet inte riktigt vilken ålder "365 pingviner" är tänkt för. Inte för jättesmå barn, eftersom det förekommer en del matte samt en utläggning om växthuseffekten i boken.

2 kommentarer:

  1. Åh, den verkar ju ... annorlunda. Lånar du ut den?

    SvaraRadera
  2. Det kan jag väl göra. Ska försöka komma ihåg att ta med den. :)

    SvaraRadera