tisdag 27 juli 2010

Historiska romanens ABC: B


(Förra) veckans bokstav i Historiska romanens ABC är B, och utmaningen är som vanligt en boktitel på B och en författare på B samt veckans specialteman som är ... valfria, så länge de börjar på B. Cecilia föreslår bronsåldern, Babylonien, "brott & straff", biblisk tid och/eller bibliska länder.


1. Vizma Belsevicas tre böcker om Bille. "Bille", "Bille och kriget" och "Billes sköna ungdom". De räknas väl som självbiografiska romaner. Handlar om flickan Billes uppväxt i Lettland under första hälften av av 1900-talet.

2. Här får det bli Bergljot Hobæk Haff. Jag har läst en bok av henne, "Renhetens pris". Handlar om inkvisitionen, kärlek och allt möjligt rafflande, men ändå är en seriös roman. Det var länge sedan jag läste den, så jag måste erkänna att jag inte minns den så bra längre.

3. a) Enligt mina anteckningar läste jag "Den sista kvinnan från Ur" av Anita Goldman i oktober 2000. Ännu en bok jag knappt minns. Det är en roman om den bibliska berättelsen om Sara och Abraham.

3. b) Jag drar till med en Margit Sandemo-bok här. "Barn av ensamheten" utspelar sig på Balkan, och är både kärlekshistoria och skattjakt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar