onsdag 21 juli 2004

Vänskap?


Vänskap?
av Margit Sandemo

Tredje boken i Margit Sandemos pågående serie Blåljus!. Det ska inte bli mer än sex, så då har jag redan läst halva då. De två tidigare heter "Alarm" och "Anrop". Del fyra har kommit ut i Norge och heter "Nødsignaler" där. Misstänker att den kommer heta något väldigt likt på svenska. :)

De här böckerna utspelar sig i nutid, och för ovanlighets skull innehåller de inte en massa övernaturligheter. Bara några små... Det handlar om ambulanspersonal, deras jobb och inbördes relationer. Jag tycker egentligen inte att serien är särskilt bra, men jag måste absolut läsa den ändå. Måste ju kunna diskutera med sina "sandemovänner", inte minst om vilka vi tror kommer bli par till slut. Det är ganska typiskt Margit att om man har tio personer i ett rum... så kommer det att vara fem par när berättelsen är slut. Fast först måste några förälska sig i fel person och så där, men allt brukar ordna sig till sist.

Det var en sak i just den här boken som jag störde mig på, men jag vill ju inte avslöja nåt ifall någon har tänkt läsa den. I alla fall kändes det som om Margit hade "målat in sig i ett hörn" när det gällde en sak och att hon valde en alldeles för enkel utväg. Annars introducerades några nya karaktärer och de var rätt kul. :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar