måndag 26 juli 2004

Vad är det som finns i skogen barn?


Vad är det som finns i skogen barn?
av Beate Grimsrud

Beate Grimsrud återvänder här till familjen Larsen, som hon skrev om i "Jag smyger förbi en yxa", men de båda böckerna liknar inte varandra särskilt mycket. Språket och stilen är annorlunda. Dessutom har det gått en tid, och de sju syskonen är vuxna nu. Den näst yngste brodern, Jon, är nitton år och har inte kommit tillbaka efter en fjälltur. Lydia, som var huvudpersonen i "Jag smyger förbi en yxa", och Anders åker för att hjälpa till i sökandet. Det är detta som är den yttre handlingen. Handlingen sträcker sig alltså den här gången bara över några dagar, medan vi i den förra boken fick följa Lydia under hela hennes barndom.

I första halvan av "Vad är det som finns i skogen barn?" är det mest Anders tankar vi får ta del av, och ibland Lydias. Sedan ändras det. Anders och Lydia står varandra väldigt nära, men de är inte särskilt lika. Anders funderar och Lydia vill ha resultat. Jon också, men han är mer en spänningssökare. Så är han vilse eller har han slagit sig fördärvad? Eller har han gjort sig själv något? Det sista är något alla tänker, men som man helst inte vill uttala.

Det var roligt att återse familjen Larsen och se vad som har förändrat sig. Det mesta, faktiskt. Men det här är inte alls en upprepning av den första boken om dem. Här är det nya perspektiv och händelser. Även om det dyker upp en hel del barndomsminnen så är det för det mesta helt andra episoder än de som vi redan känner till. Jag tycker att det här är en bra bok, men den tilltalade mig inte riktigt lika mycket som "Jag smyger förbi en yxa". "Vad är det som finns i skogen barn?" är en fristående fortsättning, men jag skulle tro att den funkar bättre om man har läst den tidigare boken.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar