torsdag 29 juli 2004

Bonjour tristesse


Ett moln på min himmel (Bonjour tristesse)
av Françoise Sagan

Mera sommarlov (jadå, jag har valt min semesterläsning med omsorg). Cécile är sjutton år och har just misslyckats totalt med sina tentor. Men det bekymrar varken henne eller hennes far, som båda är lättsinniga och nöjeslystna. De har hyrt ett hus på rivieran över sommaren och har sett fram emot det slappa livet där länge. Pappan har tagit med sig Elsa, som är hans älskarinna för tillfället, och Cécile träffar Cyril, en ung man som hon tycker är roande ridderlig.

Men när pappan byter ut Elsa mot Anne förstör han samtidigt Céciles slöa tillvaro. Anne är en väninna till Céciles döda mor, och Cécile beundrar henne verkligen. Hon har klass, är ambitiös och duktig, och hon har synpunkter på hur Cécile borde vara. Hon borde t. ex. sluta umgås med Cyril och ägna sig åt förnuftiga saker istället. Framför allt borde hon använda sommaren till att plugga så att hon kan göra om tentorna till hösten. Det här är absolut inte något Anne gör för att vara elak, utan för att hon bryr sig om Cécile.

Cécile inser att både hon och pappan kommer göras om för att passa in i Annes värld, och att de så småningom kommer trivas med det. Men Cécile vill inte, och trots att hon alltid har tyckt mycket om Anne måste hon på något sätt utmanövreras.

Ganska så bra bok. Jag gillar språket och stilen, men jag vet inte om jag kommer minnas så mycket av den. Den var tydligen en sensation/skandal när den kom ut. Françoise Sagan var bara nitton år då och borde tydligen inte ha vetat så mycket om de ämnen som boken behandlar, eller hur det nu var. Mitt exemplar av boken heter "Ett moln på min himmel", men det verkar som om åtminstone den senaste (?) svenska utgåvan har fått behålla originaltiteln "Bonjour tristesse", som väl är liiite mer känd.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar