torsdag 29 juli 2004

Drakvinden


Drakvinden
av Inger Edelfeldt

Det är sommarlov och elvaåriga Nina åker ut på landet, precis som varje sommar. Hon är inackorderad på en gård, och familjens yngsta dotter Liv har blivit hennes bästa vän. Men i år är det nåt som är annorlunda. En stuga som tidigare stått tom har hyrts ut till en familj från Stockholm, och de har en son som är ungefär i Ninas och Livs ålder. Plötsligt kommer han och vill vara med i flickornas lekar. Han bara förstör tycker Nina, men det verkar som om Liv vill leka med honom. Åtminstone ibland.

"Det där ser ut som en barnbok. Varför läser du en barnbok, Ik?" frågade min syster. (Ik, det är jag det.) För att den är bra så klart! Och det är väl ingen ovanlighet att jag läser barnböcker... Just den här boken läste jag faktiskt nån gång när jag verkligen var liten också, men jag kom inte ihåg så mycket av den.

Väldigt bra och somrig bok i alla fall. På ett sätt är Ninas sommar väldigt idyllisk med högrottor, saft och bullar och Biggleslekar i en gammal bil, men den är långt ifrån perfekt. Och det är just det som är så bra med boken.

................

Det blir många uppdateringar idag. Har varit hos mina föräldrar en vecka och läst många böcker men inte uppdaterat så mycket (modem...).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar