onsdag 2 maj 2007

Tonio Kröger/Mario und der Zauberer


Tonio Kröger/Mario und der Zauberer
av Thomas Mann

Mycket svårare än så här funkar inte. Tyska, om jag ska läsa, alltså. Jag skulle gärna läsa mer av Thomas Mann, särskilt tjocka släktromanen "Buddenbrooks", men då får det nog bli på svenska.

Den här boken är någon sorts Schulausgabe (innehåller lite text om författaren och om novellerna) med två noveller. "Tonio Kröger" består av scener ur huvudpersonens liv, och handlar mycket om konstnärslivet vs vanligt folks liv. Eller nåt sånt. Det är just såna här texter med resonemang och liknande som jag har lite svårt för att förstå. "Mario und der Zauberer" (om en italiensemester och en trollkarls ödesdigra uppträdande) var i så fall lite enklare att hänga med i, vilket inte betyder att den var ytlig. Jag tror att båda novellerna är mycket bra, men att jag missade en del detaljer. Det jag förstod tyckte jag i alla fall om. :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar