tisdag 22 maj 2007

Barnen ifrån Frostmofjället


Barnen ifrån Frostmofjället
av Laura Fitinghoff

"Barnen ifrån Frostmofjället" kom ut 1907, så det är hundraårsjubileum i år. Fast det är väl ett annat barnboksrelaterat hundraårsjubileum som kanske märks lite mer (hundra år sedan Astrid Lindgren föddes). Jag försökte läsa boken redan för nästan tjugo år sedan, men jag kom inte så långt. Jag hade den som bänkbok i skolan, men av någon anledning blev det aldrig så mycket tid över till att läsa bänkböckerna, och lärarna ville att vi skulle lämna tillbaka och låna nytt vid varje lånetillfälle. Eller hur det nu var, jag minns inte riktigt hur det var organiserat. Jag fick i alla fall aldrig tillfälle att läsa mer än ett par kapitel ur boken. Jag kom ihåg att den handlade om en sju syskon och en get, och att mamman (barnens mamma alltså) var död. Det vet väl i och för sig varenda människa, helt okänd är ju boken inte.

Boken utspelar sig på 1860-talet, när svälten och fattigdomen var utbredd i Norrland. De sju syskon berättelsen handlar om har just mist sin mor. Fadern har dött något tidigare. Den äldste brodern, tolvårige Ante, är rädd att småsyskonen ska lämnas bort till folk som bara tar dem för den pengasumma som kommunen delar ut till den som tar hand om ett föräldralöst barn, och inte kommer att uppfostra dem i moderns anda. Religiositet och nykterhet är viktigt. Under hans ledning ger sig syskonen av för att själva leta upp nya hem. De möter både goda och dåliga människor på resan, och till slut får alla syskonen nya föräldrar. Känns lite märkligt ibland att folk bara tar hand om ett eller två barn som de vill ha, medan "deras" barns syskon får ge sig ut på vägarna och fortsätta tigga.

Just den här upplagan som jag har läst nu (från 1978) är väl inte den jag skulle rekommendera. Här har man förenklat talspråket, som egentligen borde vara på någon norrländsk dialekt, och dessutom ska man ha tagit bort avsnitt där barnen ändå bara förhör varandra på katekesen, och sånt som inte kunde tänkas intressera barn på 70-talet. Detta står i ett förord, och jag läste det precis när jag hade tänkt börja läsa boken. Hade jag vetat om det tidigare hade jag försökt få tag på den ursprungliga texten i stället. Den lär ju finnas på biblioteket, och den ligger dessutom ute på Projekt Runeberg. Originalet har 39 kapitel och min hade 15, så jag undrar hur mycket som redigerats bort egentligen (jo, jag fattar att de säkert har slagit ihop kapitel). Men nu när jag har läst boken en gång tror jag inte att jag kommer göra mig besväret att läsa om den i det ursprungliga utförandet. Men jag hittade nåt annat som jag skulle kunna tänka mig att läsa - "Vägen till Frostmofjället" av Hervor Sjödin. Visst låter det spännande?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar