måndag 28 maj 2007

Heart of Darkness


Heart of Darkness
av Joseph Conrad

En gång när jag var hemma hos Morina så höll hon på med en uppsats om boken "Kung Leopolds vålnad" av Adam Hochschild. Jag tror det var så att hon och de andra på den seriösa historiekursen skulle recensera/kritisera varsin lite mer populärvetenskaplig bok om historia. I den boken nämndes bl.a. "Heart of Darkness" som ett skönlitterärt exempel på hur européerna behandlade ursprungsbefolkningen i Belgiska Kongo. Lät intressant.

Fast det visade sig när jag läste de här tre novellerna ("Youth", "Heart of Darkness" och "The End of the Tether") att Joseph Conrad inte riktigt är min grej. Jag blev aldrig särskilt intresserad av berättelserna. De båda första berättas av en man som kallas Marlow, eller snarare är det så att en annan berättar om att Marlow berättar och återger hela hans historier. "Youth" handlar om Marlows första resa till Ostasien, en mycket otursförföljd resa, och i "Heart of Darkness" handlar det om elfenbenshandeln i Belgiska Kongo, och särskilt om Marlows fascination för en man som driver en av handelsstationerna långt in i landet, en viss Kurtz. Denne tycks ha haft höga ideal från början, men har med tiden blivit ganska märklig. Jag hängde faktiskt inte riktigt med i vad som hände. "Heart of Darkness" ligger till grund för filmen Apocalypse Now, som jag inte har sett men som kanske kunde vara särskilt intressant att se nu.

"The End of the Tether", som är den sista, och längsta, novellen handlar om en gammal kapten som blivit ruinerad, men som gärna vill försöka försörja sin vuxna dotter. Det var nog den berättelse som jag fastnade mest för av de tre, troligen för att den var lite mer lättläst. Annars var ju "Heart of Darkness" mest intressant. Men jag blev ändå inte särskilt entusiastisk över Conrad. Lite synd faktiskt. Jag trodde att jag skulle tycka bättre om boken.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar