fredag 12 augusti 2005

Fittstim


Fittstim
Redigerad av Linda Norrman Skugge och Belinda Olsson
Form av Brita Zilg
Medverkande: Linna Johansson, Karin Ekman, Karolina Ramqvist, Jonna Bergh, Belinda Olsson, Paula McManus, Rebecca Facey, Sisela Lindblom, Aysegül S. Sungur, Anja Gatu, Ann-Linn Guillou, Jenny Svenberg, Sandra von Plato, Senem Yazan, Linda Norrman Skugge, Liv-Marit Bergman, Marimba Roney, Pernilla Glaser

För ett tag sen lyckades jag äntligen få tag på den originalversionen av "Fittstim", den med Ulf Lundells förolämpande brev till Karolina Ramqvist i. Inte för att det ger så hemskt mycket mervärde till boken, men det är kul att ha. (Kul och kul... Man får lite att fundera på i alla fall. Hur tänkte han där?!) Det var väl det som blev allra mest diskuterat när boken kom ut, och i pocketupplagan fick de inte lov att ha med det. Innan hade jag bara pocketen. Numera är båda formaten nästan omöjliga att få tag på. Antar att det här är en sån bok som folk behåller, inte en som hamnar på loppis i mängder. När jag köpte denna fick Kristin min gamla pocket (som faktiskt är i bättre skick än den här).

Om Lundells brev blev mest omtalat, så kom säkert titeln och omslaget på andra plats och budskapet, feminism, på tredje. Jag minns inte riktigt, det var ju på 90-talet och jag köpte inte boken förrän ett par år senare. Men det blev väl i alla fall ganska mycket snack om feminism också i samband med boken, och det är ju huvudsaken. Det här är inte en sån där bok med en massa ideologi och teori. Men det här är bopken man ska läsa om man känner sig frestad att tänka att nej, feminism behövs väl inte, Sverige är ju så jämställt. Texterna är personliga och lättlästa, riktade mot ungdomar. De är lätta att placera in i verkligheten, man kan känna igen situationerna som beskrivs eller åtminstone lätt tänka sig in i dem. De handlar om allt möjligt, våld mot kvinnor, fotboll, humor, coola tjejer på film, sex(ualitet), musik... Visst, alla texter kanske inte är riktigt lika intressanta, men det skulle inte förvåna mig om de jag är mindre intresserad av är mest intressanta för någon annan.

............................................................

Mer av samma skribenter här i bokdagboken:

Karolina Ramqvist medverkade i "Färdlektyr 2003" och Marit Bergman (hon tog bort Liv nån gång) gjorde det året efter. (Annars har jag väl mer Marit i cd-hyllan...)

Pernilla Glaser skrev den fina boken "Robson".

Linda Skugge har skrivit en hel del. "Lindas samlade", "Saker under huden", "Det här är inte en bok", "Lilla ångestboken" och "Men mest av allt vill jag hångla med nån".

1 kommentar: