söndag 21 augusti 2005

Self-Made Man


Self-Made Man
av Poppy Z. Brite

Om man vill vara lite elak och generalisera så kan man säga att Poppy Z. Brite skriver om:
1. Blod, inälvor och hjärnsubstans på ett väldigt detaljerat sätt.
2. Massor av alkohol och droger.
3. Söta pojkar (gärna goth-) som har sex med varandra.

Det jag har läst har i stort sett varit i skräckgenren, men hon har visst skrivit en del annat också. Jag antar att de böckerna innehåller lite mindre av punkt ett. "Self-Made Man" innehåller ganska mycket av punkt ett. Det är en novellsamling och många av novellerna, men inte alla, är skräckhistorier. Här finns både spöken och massmördare, och i ett fall en kombination av de båda. Men det finns helt andra noveller också. I två av dem får vi en kort glimt av hur det gick sen för några av personerna i romanerna "Lost Souls" respektive "Drawing Blood". De romanerna hamnar under skräckrubriken, men de båda novellerna gör absolut inte det. Jag tycker bäst om när det inte är skräck. Har man läst en skildring av slemmiga sönderslitna tarmar så har man läst alla liksom.

Men jag gillar Poppy Z. Brites böcker, hon lyckas faktiskt få till både karaktärer och atmosfärer väldigt bra. Det enda problemet är att det kan bli lite väl mycket av punkt 1-3. Inte för att jag blir moraliskt upprörd eller så (det hade varit ganska enkelt att låta bli att läsa böckerna i så fall), det blir bara lite mycket av samma sak.

Nån gång vill jag läsa en av hennes icke-skräckromaner.

............................................................

Poppys hemsida och Poppys blogg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar