lördag 18 september 2004

Men mest av allt vill jag hångla med nån


Men mest av allt vill jag hångla med nån - Linda Skugges dagbok 91-93
av Linda Skugge

Linda Skugges nya bok är helt enkelt hennes dagboksanteckningar från åren 1991-1993. Det är de sista 1,5 åren i gymnasiet och sen om hennes första tidningsjobb. Om man har läst hennes tidigare böcker och krönikor så känner man igen mycket. Familjen, det jobbiga kompisgänget som hon måste hålla sig väl med eftersom hon inte har några andra kompisar, att inga killar vill ha henne, att hon mår dåligt, känner sig värdelös och dricker för mycket.

En kul grej är att så många hon umgås med är kända. Hon jobbar och festar ihop med alla de där som var så himla kända på 90-talet, och det är roligt att läsa om dem från hennes synvinkel. Hon är t. ex. olyckligt kär i Kristian Luuk i halva boken. Ibland kan det dock vara knepigt att hålla reda på allt folk, speciellt de som inte är kända kanske.

Men finns det en vettig anledning att publicera sina dagboksanteckningar på det här sättet? (Det är säkert den frågan folk ställer sig.) Nja, det beror väl på. Jag tror att om man känner att man har lust att läsa den (t. ex. för att man brukar läsa Linda Skugges böcker/krönikor) så kommer man ha någon sorts utbyte av boken, men om man inte är intresserad så kan man ju strunta i att läsa den.

Det vore säkert intressant att läsa "Men mest av allt vill jag hångla med nån" i samband med "Lindas samlade" (ett urval av hennes krönikor från åren 1993-1995). Synd bara att "Lindas samlade" inte verkar gå att få tag på begagnad ens (jag har letat i flera år och ännu inte sett den nånstans). Jag har läst den (den finns ju på bibblan), men ändå. Kristin vill också ha den. Hon har inte läst den.

I slutet av "Men mest av allt vill jag hångla med nån" skriver Linda Skugge att nu blir det inte fler böcker om henne själv, nu ska det bli en roman. Spännande om det blir nån.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar