lördag 25 oktober 2003

Färdlektyr 2003


Färdlektyr 2003
av Johanna Nilsson, Mikael Niemi, Katarina Mazetti, Per Nilsson, Karolina Ramqvist, Håkan Hellström, Maja Lundgren, Bengt Ohlsson m. fl.

Göteborgs-Posten, som är min lokaltidning, gjorde stor affär av att Håkan Hellström bidragit med en novell till årets upplaga av färdlektyr. Dessutom nämnde man Mikael Niemi och Katarina Mazetti i förbigående. Jag är ju ett Håkan Hellström-fan, och att Mikael Niemi och Katarina Mazetti också var med gjorde inte saken sämre. Den boken måste jag ha!

"Färdlektyr" är en samling av noveller och dikter av både etablerade författare och gymnasieelever. Den delas ut gratis till gymnasieelever, och i år finns den även att köpa i handeln. På bokmässan delades den ut gratis även till oss som inte längre går på gymnasiet. Så jag tog en hel hög. :) Ska ge/har gett bort alla utom en, som är min.

De flesta novellerna i boken är bra, många är dessutom väldigt roliga. Ta t. ex. den av Mikael Niemi ... Jag ska inte säga för mycket om den, för då förstör jag den bara. Eller Katarina Mazettis berättelse om hur en helt vanlig tjej får en stalker. :-D

Karolina Ramqvists novell är inte rolig. Den är mest ... äcklig. Och hemsk och upprörande. Grrr, arg nu.

Håkan Hellströms novell skrevs när han gick på gymnasiet, och den påminner en del om hans sånger på något sätt.

Den där Per Nilsson borde jag läsa mer av.

En av gymnasieeleverna som medverkar går på min gamla gymnasieskola (det står vilka skolor de kommer ifrån)! Fast jag vet inte vem det är. Han måste ju vara mellan 5 och 8 år yngre än mig, och jag vet inte ens vilka de som gick på skolan samtidigt som jag är.

1 kommentar:

  1. KAMI SEKELUARGA MENGUCAPKAN BANYAK TERIMA KASIH ATAS BANTUANNYA MBAH , NOMOR YANG MBAH BERIKAN/ 4D SGP& HK SAYA DAPAT (350) JUTA ALHAMDULILLAH TEMBUS, SELURUH HUTANG2 SAYA SUDAH SAYA LUNAS DAN KAMI BISAH USAHA LAGI. JIKA ANDA INGIN SEPERTI SAYA HUB MBAH_PURO _085_342_734_904_ terima kasih.الالله صلى الله عليه وسلموعليكوتهله صلى الل

    KAMI SEKELUARGA MENGUCAPKAN BANYAK TERIMA KASIH ATAS BANTUANNYA MBAH , NOMOR YANG MBAH BERIKAN/ 4D SGP& HK SAYA DAPAT (350) JUTA ALHAMDULILLAH TEMBUS, SELURUH HUTANG2 SAYA SUDAH SAYA LUNAS DAN KAMI BISAH USAHA LAGI. JIKA ANDA INGIN SEPERTI SAYA HUB MBAH_PURO _085_342_734_904_ terima kasih.الالله صلى الله عليه وسلموعليكوتهله صلى الل


    KAMI SEKELUARGA MENGUCAPKAN BANYAK TERIMA KASIH ATAS BANTUANNYA MBAH , NOMOR YANG MBAH BERIKAN/ 4D SGP& HK SAYA DAPAT (350) JUTA ALHAMDULILLAH TEMBUS, SELURUH HUTANG2 SAYA SUDAH SAYA LUNAS DAN KAMI BISAH USAHA LAGI. JIKA ANDA INGIN SEPERTI SAYA HUB MBAH_PURO _085_342_734_904_ terima kasih.الالله صلى الله عليه وسلموعليكوتهله صلى الل

    SvaraRadera