onsdag 7 juli 2010

Teas hemlighet


Teas hemlighet
av Ritta Jacobsson

Redan från början har Jonzon, Jonsson-serien handlat mycket om hur båda syskonskarorna i den stora skaran av styvsyskon har ganska lite kontakt med den ena av sina föräldrar. Alexis träffar inte sin mamma särskilt ofta, eftersom det är sällan han tar sig hela vägen in till Stockholm. Hans storasyster Antonia är väl där något oftare. Men båda känner sig ganska förbisedda. Ännu värre är det för Tea och hennes bror. Deras pappa har en ny fru, och de två vill bara umgås med det yngsta av hans tre barn, Sessan. De vill aldrig träffa Tea och Tobias, som är lite mer krävande och inte lika små och gulliga. I den här boken utvecklas det här temat ännu lite mer.

Tea är sur över att Alexis pratar så mycket om snygga Adina och hennes tatuering. Och det blir till slut orsaken till att hon inte är hemma och kan förhindra att en katastrof inträffar.

Jag läser den här serien mycket för att jag ville läsa en modern B. Wahlströmsserie, att jämföra alla de gamla jag läser med, och då ville jag ju ha en i vardagslivsgenren precis som de gamla brukar vara. Man ska väl helst vara mellan en tredjedel och hälften så gammal som jag är för att riktigt uppskatta de här böckerna, men de är ändå ganska bra. Jag har läst åtminstone en gammal B. Wahlströmsbok om ett barn som försöker få sina föräldrar att ge henne mer uppmärksamhet, men den gången var det ingen skilsmässa inblandad. Det är lite olika omständigheter i olika tidsperioder.

Jonzon, Jonsson:
1. "Plastfamiljen"
2. "Alexis bok"
3. "Teas bok"
4. "Julstök"

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar