måndag 19 juli 2004

The League of Extraordinary Gentlemen volume 1


The League of Extraordinary Gentlemen volume 1
av Alan Moore
Illustrerad av Kevin O'Neill

Var i Annas familjs hus i helgen (Anna är min brors flickvän) och snokade i hennes pappas seriesamling. :) Passade på att läsa det här seriealbumet, som jag egentligen hade tänkt köpa nån gång när jag tycker jag har råd. Det är mycket möjligt att jag gör det ändå, men nu kan jag skjuta det lite på framtiden.

Året är 1898. Mina Murray har fått i uppdrag att samla ihop en grupp äventyrare som ska ta hand om en del knepiga uppdrag för Englands räkning. Henne känner man ju igen från Bram Stokers "Dracula". Hon är numera skild från Jonathan Harker och har tagit tillbaka sitt flicknamn. Hon är både korrekt och supertuff, vilket kan behövas med tanke på vilka hon ska vara ledare för. Dr. Jekyll är inga problem, men Mr. Hyde är lite värre... Och så har vi kapten Nemo, den osynlige mannen (från en H. G. Wells-historia tydligen) och äventyraren Allan Quatermain (från någon/några romaner som jag aldrig hade hört talas om innan jag googlade "quatermain"). Det är väl kanske inte direkt hög moral som kännetecknar det här gänget...

Förutom de litterära personerna i The League... dyker det upp karaktärer som Auguste Dupin från Poes "Morden på Rue Morgue", Sherlock Holmes, the artful Dodger (från "Oliver Twist") och... Pollyanna. Och säkert många många fler som jag inte lade märke till eller kommer ihåg nu. Det förstör nämligen inte alls historien om man missar referenserna, men de man upptäcker är rätt kul. Åh, en av karaktärerna ska enligt uppgifter jag hittade på nätet vara en förfader till James Bond, men jag vet inte om det är bekräftat av Alan Moore.

Själva historien består först av att samla ihop allesammans och sedan måste de rädda världen. Det hela är skrivet som en gammaldags äventyrsberättelse och redan i förordet får man veta att man kommer få lära sig att kvinnor är besvärliga, kineser är intelligenta men onda och att laudanum är nyttigt i måttlig mängd. :) Teckningarna passar naturligtvis också in i stilen.

Jag gillar det här och kommer säkert läsa volym 2 också.

Det finns en film, som förkortas LXG och lär vara skitdålig, men som kunde vara kul att se. Fast när jag såg From Hell (även den baserad på ett seriealbum av Alan Moore) klagade jag hela tiden på att den avvek för mycket från serien. Skillnader mellan "The League of Extraordinary Gentlemen"-serien och filmen lär bl. a. vara att det är Quatermain (Sean Connery) som är ledaren, att den osynlige mannen heter nåt annat (den som har rättigheterna till H. G. Wells verk lät dem inte använda namnet?) och att en vuxen Tom Sawyer är med i gruppen.

Om någon skulle undra så är det här seriealbumet inte tänkt för barn. Absolut inte. Någonstans i albumet avråds t.o.m. kvinnliga läsare (som ju är mycket känsligare än män) från att läsa nästa kapitel. :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar