torsdag 29 juli 2004

Die Sekretärin


Die Sekretärin
av Ingrid Noll

Syns inte här, men det här boken är hur liten som helst. Kanske 10 cm hög. :)

Förresten, Jenny från Bokskogen (om du läser detta), ser du vems ögon det är på framsidan? Populär tjej. :)

Boken innehåller "drei Rachegeschichten" (tre hämndberättelser), som det står på framsidan. I den första novellen, "Die Sekretärin" (Sekreteraren (kvinnlig sådan)), är det en sekreterare som äntligen får tillfälle att hämnas på sin före detta chef som hon hade ett förhållande med för tjugo år sedan. "Goldene Löffel" (Gyllene skedar) handlar om en hushållerska som irriterar sig på sin arbetsgiverskas jobbiga släktingar. Och den sista och längsta berättelsen "Herr Krebs ist Fisch" (Herr Kräfta är fisk) handlar om horoskop och en gift musiklärare som attraheras av en elev.

Bra och elakt roliga noveller, men lite svåra att förstå ibland. Jag tror att det är besvärligare att läsa noveller än romaner på språk som man inte behärkar så bra. I en roman kan man bara bortse från eventuella obegripligheter utan att det gör så mycket, men en novell tar ju ofta en lite oväntad vändning på slutet och då är det ju synd om det dyker upp en massa ord man inte kan just där. I en av de här tre novellerna hände just det. Jag fattade själva andemeningen, men det viktigaste ordet hade jag aldrig hört förr. Sen slog jag upp det och det visade sig att jag hade gissat ungefär rätt på vad det betydde. Ska dock inte avslöja vilket ord det var. :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar