måndag 1 juni 2015

SUB + Dublin (SUBlin?)

Okej, så idag har jag 1587 böcker som jag har tänkt läsa inom kort.

Alla vi som är tillräckligt gamla har väl sett filmen The Commitments? En del av oss såg också The Snapper och rent av The Van på tiden det begav sig, alltså nittiotalet. Filmerna bygger förstås på Roddy Doyles tre romaner om familjen Rabbitte från den påhittade Dublinförorten Barrytown. I de senare filmerna hette familjen dock Curly i efternamn. Jag har för mig att det var nåt rättighetsstrul där.

För ett par veckor sedan var jag en helg i Dublin. Och titta vad som var deras aktuella Dublin: One city, one book-bok! Är inte det den bästa souveniren så säg?


Jag har förresten sett att det numera finns en fjärde bok i serien. Precis som "The Commitments" handlar den om Jimmy Jr, fast trettio år senare. Denna heter "The Guts" och kan mycket väl komma att hamna i min SUb snart.

2 kommentarer:

  1. Commitments är en lysande film och jag älskar alla Roddy Doyles böcker. The Guts ligger och väntar på att bli läst men riktiga känslan har inte riktigt infunnit sig än.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var länge sedan jag såg filmerna nu, men jag vill minas att The Commitments var den bästa.

      Jag har inte läst de här böckerna än, men ett par andra av Roddy Doyle har det blivit. Nu blev jag sugen på att läsa den här serien. :)

      Radera