onsdag 24 juni 2015

Söndra och härska


Söndra och härska: Uppdelningen av Afrika 1880-1914
av Henk Wesseling

Jag får erkänna att det var en kamp att ta sig igenom den här boken. Jag läser inte mycket historia. Jag är verkligen inte någon expert på kolonialismen i Afrika nu heller, men nu har jag åtminstone fått ett litet hum om den. Det jag blev allra mest förvånad över var hur sent olika europeiska stater delade upp Afrika mellan sig. Inte förrän slutet av 1800-talet och början av 1900-talet. Som det påpekas i boken så har ju vissa afrikanska stater nu varit självständiga längre än vad de var kolonier.

Det här är alltså inte en bok som handlar om hur det var i de afrikanska länderna under de olika kolonialväldena, utan här redogörs det för hur Afrika delades upp. Tidigare hade ju de europeiska staterna haft enstaka små områden, alltid vid kusten. Men under ganska få år gick man plötsligt till att större delen av Afrika styrdes av främmande länder. Hur gick det till? Och varför?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar