måndag 7 juli 2014

Primates


Primates: The Fearless Science of Jane Goodall, Dian Fossey, and Biruté Galdikas
av Jim Ottaviani & Maris Wicks

"Primates" är berättelsen om de tre kända primatforskarna Jane Goodall (schimpanser), Dian Fossey (gorillor) och Biruté Galdikas (orangutanger) i serieform. Jag kände till dem nåtsånär (har till och med sett delar av De dimhöljda bergens gorillor-filmen) men jag visste inte så mycket om deras bakgrund. Tydligen rekryterades allihop av paleoantropologen och arkeologen Louis Leakey för de här långvariga observationerna av olika primatarter. Det var bara Galdikas som hade en relevant utbildning sedan tidigare, det viktiga var att de var intresserade och för övrigt gick Leakey bara på känsla. Han hade en idé om att kvinnor var bäst lämpade för uppgiften. Han verkar också ha varit excentrisk i största allmänhet.

Det är roligt att läsa om "the Trimates" liv och forskning, och jag uppskattar ju alltid att läsa om folk som är riktigt insnöade på nåt ämne. Jag tycker att författarna har lyckats bra med att skapa tre olika personligheter, och gillar idén att välja olika stil på textrutorna för var och en av dem. Och särskilt Dian Fossey har fått en så extrem personlighet som jag misstänker att hon måste ha haft. Jag vet inte hur sant det är, men jag antar att det måste vara baserat på böcker av dem själva och folk som känner (kände) dem. Sedan blir det ju väldigt förenklat och anekdoter får mer plats än forskningsresultat, men det får man ju räkna med. Vill man ha vetenskap så får man faktiskt läsa vetenskapliga texter! Det här är spännande och ofta roligt. Dian Fosseys första möte med Louis Leakey är till exempel ren slapstick (hon vrickade foten, ramlade rakt i en utgrävning och kräktes på ett fossil), och så vitt jag förstår helt sant.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar