söndag 6 juli 2014

En smakebit på søndag (vecka 27)

http://gronneskoger.blogspot.se/2014/07/mellom-slagene-en-smakebit-pa-sndag.html
Det här är veckans bidrag till Flukten fra virkelighetens smakebitsutmaning. Klicka på bilden ovanför för att läsa andras smakbitar från vad de läser den här söndagen, och information om hur du kan delta själv.

Den här veckan har jag haft mycket inbokat - allt från personalmöte (kvällstid) på jobbet till second hand-safari med släkten. Jag köpte förresten bara fem böcker (varav en visst råkade vara en dubblett, svårt att ha koll på vad man har i olika serier) på second hand. Jag och min syster skojade om att jag har handlat färdigt nu. Nu har jag alla böcker jag vill ha. (Inte särskilt troligt, va?)

Just nu läser jag en bok som jag hittade på bibliotekets ungdomsavdelning. Jag har aldrig hört talas om boken eller ens författaren tidigare. Men den verkade kul och handlade om ett intressant ämne - nämligen såna här bröllopsliknande ceremonier (i USA naturligtvis) där döttrar lovar sina pappor att inte ha sex innan äktenskapet. Otroligt märklig företeelse.

Shelbys mamma dog när Shelby var tio år, och precis innan hon dog så fick hon Shelby att avge tre löften - att älska och lyssna på sin pappa, att älska så mycket som möjligt och att leva livet utan inskränkningar. Men nu vill Shelbys pappa att de ska gå på ortens traditionella Princess Ball för pappor och döttrar, och den innehåller numera en sån där löftesceremoni, där dottern ska lova att avstå från droger, från alkohol innan hon har åldern inne och från sex innan hon är gift. Plötsligt krockar löfte nummer 1 och 3. Så hon gör som hon brukar, och diskuterar tolkningar med sin bästis.
"Ah," Jonas says, wrinkling his nose and displacing his glasses. He reaches up to adjust them, running a hand through his hair. "Okay. So you're looking fo a loophole?"
"Exactly."
"I'll think on it," Jonas says, then snickers.
"What's so funny?"
"You won't think it's funny," he says, but when I fold my arms he grins sheepishly. "I dunno, Shelby. It's just kind of like a sitcom, thinking of you vowing your purity."
"Even the word purity freaks me out," I answer in disgust.
"Exactly. It'd make the perfect sitcom plot."
(Jackson Pearce, "Purity", s. 32)

26 kommentarer:

  1. Har aldrig hört talas om den här märkliga företeelsen och förmodligen hade den (boken) retat mig till vansinne :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag gillar inte idén med de där löften, men boken är ju inte på löftenas sida, så att säga. :)

      Radera
  2. Helt nytt for meg også dette. Er det virkelig vanlig i USA?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag vet inte om det är vanligt. Det är väl mest bland vissa typer av kristna, och verkar vara en ganska ny idé. Här kan man läsa mer: http://www.oprah.com/relationships/Father-Daughter-Purity-Balls-to-Promote-Abstinence-Chastity-Pledges

      Radera
  3. Jeg har også problemer med å huske alle bøkene jeg har når jeg er på en second hand butikk. En gang fant jeg 15 Stephen King bøker og sendte mannen min hjem for å skrive ned hvilke jeg hadde hjemme. Ellers hadde jeg sikkert kjøpt to av flere :-) Ønsker deg en fin sommersøndag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, ja, man måste göra nåt sånt. :)

      Radera
  4. Tack för smakbiten, helt ny bok.

    SvaraRadera
    Svar
    1. De hade ställt den väl synlig på biblioteket, annars hade jag ju aldrig hittat den. Har aldrig hört talas om författaren ens.

      Radera
  5. Har aldrig hört talas om något liknande. Men här lärde jag mig något nytt att lägga i facket för onödigt vetande som kan komma till nytta :).

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag hade hört om det tidigare, men ju mer man läser desto märkligare är det.

      Radera
  6. Hahaha, har sett inslag på TV om såna här bisarra ritualer som finns i USA och jag kan bara skratta. Hur i helsefyr kan någon vettig människa hålla på med nåt sånt där? Tack för smakbiten, den där boken skulle nog vara intressant att läsa!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har också sett inslag om det på TV, och det finns visst en fotobok av en svensk fotograf som skildrar sedvänjan. (Den boken heter också Purity, fotografen David Magnusson.) Som jag förstår det så tycker de flesta amerikaner också att det här är helt sjukt, men det verkar ändå inte vara någon pytteliten rörelse.

      Radera
  7. Denne har jeg ikke hørt om før. Takk for smakebiten :) Og FOR et kult omslag på boken!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var omslaget jag lade märke till först. :)

      Radera
  8. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  9. Tema mener jeg å ha lest om tidligere. Og som du skriver, typisk USA. Takk for smakebiten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, visst är det något som känns väldigt amerikanskt med det hela. Även om jag tror att de flesta amerikaner ändå tycker att det känns lite fel.

      Radera
  10. Verkar vara en intressant bok. Tack för tipset :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, och jag tycker att författaren hanterade ämnet bra. :)

      Radera
  11. Takk for smakebit! Ha en videre god uke. :-)

    SvaraRadera
  12. Har hört talas om begreppet och jisses vad sjukt det låter. Men skulle kanske vara intressant att läsa om :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tyckte att hon hade fått till det bra om här temat. :)

      Radera