söndag 20 juli 2014

Norrlands svårmod


Norrlands svårmod
av Therése Söderlind

Anna har vuxit upp med sin moster, som hon kallar mamma, mosterns man och med sin kusin som lillasyster. Men från början hade hon sin riktiga mamma, sin pappa och två äldre bröder, en helt annan sorts familj än mosterns. Men när Anna var sju försvann hennes äldste bror Charlie spårlöst. Själv förstod hon inte riktigt vad som hände, hon var ju så liten. Men ingen annan visste förstås heller vad som hade hänt med Charlie. Höll han sig undan frivilligt? Hade han råkat ut för något? Om han var ute i skogen, som omgav deras hem, så var det inte otroligt att ingen hittade honom. Och det gällde i ännu högre grad om det han råkat ut för inte var en olycka ... Ovissheten tog hårt på resten av familjen, och de splittrades. Anna blev kvar och hennes moster tog som sagt hand om henne. De gjorde väl så gott de kunde, men som ung vuxen är Anna ändå både ömtålig och självdestruktiv. Hon bor med en kompis som tar hand om henne, men också försöker pressa henne till att bearbeta sin uppväxt.

Först var jag inte säker på att jag skulle tycka om boken, och det var så rörigt med vem som var vem och vad som hade hänt. Berättelsen växlar mellan Annas nutid, Annas tonår och händelserna i Annas barndom. Samtidigt så var det ju väldigt bra skrivet, och innan jag visste ordet av så var jag helt inne i historien. Vad hände egentligen när Charlie försvann? Och hur ligger det till med allt det andra som man har försökt skydda Anna mot att få veta, vad hände med resten av familjen? Alla har hemligheter och ingen inser vilka konsekvenser hemligheterna kan få.

"Norrlands svårmod" är ingen deckare, men den funkar nog för deckarläsare också. Jag gillar den här boken mycket. Och jag som bara läste den för att den utspelar sig i Ångermanland!

Lästa landskap
Götaland
Skåne: "Rapsbaggarna" av Karin Brunk Holmqvist
Blekinge: "Nässlorna blomma" av Harry Martinson
Öland: "Jag är tyvärr död och kan inte komma till skolan idag" av Sara Ohlsson
Gotland: "Bara någon att straffa" av Kristofer Ahlström
Småland: "Finns inte på kartan" av Carin Hjulström
Halland: "Springa med åror" av Cilla Naumann
Bohuslän: "Allt som återstår" av Elin Boardy
Dalsland: "Du och jag och vi" av Pia Hagmar
Västergötland: "Den larmande hopens dal" av Erik Andersson
Östergötland: "Här ligger jag och blöder" av Jenny Jägerfeld

Svealand
Närke: "Kim Novak badade aldrig i Genesarets sjö" av Håkan Nesser
Sörmland: "Åminne" av Sven Delblanc
Uppland: "Gimokrönikan" av Patrik Godin
Västmanland: "Tårtgeneralen" och Filip Hammar och Fredrik Wikingsson
Värmland: "Juloratoriet" av Göran Tunström
Dalarna: "Hjärtblad" av Aino Trosell

Norrland
Gästrikland: "Bergets döttrar" av Anna Jörgensdotter
Hälsingland: "Vi faller" av Pär Östling
Härjedalen: "Fångvårdskolonin som försvann" av Henning Mankell
Medelpad: "Sågverksungen" av Vibeke Olsson
Jämtland: "Då tänker jag på Sigrid" av Elin Olofsson
Ångermanland: "Norrlands svårmod" av Therése Söderlind 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar