tisdag 29 juli 2014

Jag ringer mina bröder


Jag ringer mina bröder
av Jonas Hassen Khemiri

En bil har exploderat i Stockholm. Amor går på stan med en stor väska, vilket han tror kan se misstänkt nu när alla människor är på helspänn och misstänker alla som ser ut på ett visst sätt. Som Amor. Hela tiden pratar han i telefon med olika människor (allt från gamla kompisar till någon som samlar in pengar till en djurrättsorganisation) och under tiden blir hans tankar allt mer paranoida. Han är säker på att alla tycker att han ser misstänkt ut, och att han är bevakad.

Det är en monolog, och jag får en känsla av att jag läser manus till en pjäs. Och den har verkligen satts som som teaterpjäs också, ser jag när jag googlar.

Intressant text, och att ha med "Bästa Beatrice"-brevet som bonus i pocketen passar ju helt perfekt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar