söndag 1 juni 2014

En smakebit på søndag (vecka 22)

http://gronneskoger.blogspot.se/2014/06/velkommen-sommer-en-smakebit-pa-sndag.html
Det här är veckans bidrag till Flukten fra virkelighetens smakebitsutmaning. Klicka på bilden ovanför för att läsa andras smakbitar från vad de läser den här söndagen, och information om hur du kan delta själv.

De senaste söndagarna har jag haft fullt upp. En söndag var jag i Amsterdam och en annan i Ullared, så det har varit ganska blandade aktiviteter. Men idag har jag inte tänkt bege mig längre bort än till någon mataffär. Och så ska jag städa lite och kanske brodera och helt säkert läsa. Nu håller jag på med den bok som är aktuell i min läsecirkel, nämligen "Farväl till Berlin". Kanske mest känd för att musikalen Cabaret är lite lagom löst baserad på den. Så jag tar väl nåt ur kapitlet om Sally Bowles.
Men när de hade bott i Berlin tre veckor och inget jobb hade dykt upp hade Diana slagit klorna i en bankir, som hade tagit henne med till Paris.
"Och lämnat kvar dig här ensam? Det tycker jag faktiskt var ganska fräckt av henne."
"Nja, jag vet inte det ... Man måste vara om sig och kring sig. Jag skulle nog ha gjort likadant om jag hade varit i hennes kläder."
"Det skulle du inte alls!"
"I alla fall kan jag ta hand om mig själv. Jag klarar mig alltid ensam."
"Hur gammal är du?"
"Nitton."
"Gudars! Och jag som trodde att du var tjugofem!"
"Jag vet. Det gör alla."
(Christopher Isherwood, "Farväl till Berlin", s. 35)

25 kommentarer:

  1. Amsterdam och Ullared låter ju lite som kontraster ;-)
    Tack för smakbiten - visste inte att det låg en bok bakom den musikalen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, ja, de var ganska olika.

      Det var inte så länge sen jag insåg att det fanns en bok heller. :)

      Radera
  2. Det finns så många musikaler/pjäser/filmer som bygger på böcker, som man inte alls har en aning om :)

    Amsterdam vill jag gärna åka till, men Ullared får vara :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det gör det helt säkert.

      Jag bor nära Ullared så jag åker dit något oftare än till Amsterdam. :-D

      Radera
  3. Har ikke lest denne, men jeg likte godt coveret på boken. Ullared kunne jeg tenkt meg å reist til en gang. Ha en fin søndag:-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag vet inte hur Ullared är som turistmål, men det verkar ju finnas en del aktiviteter utöver shopping på Gekås. Jag bor ganska nära, så jag åker ju bara dit och handlar och sen hem igen.

      Radera
  4. Virker som en fin bok dette. Takk for smakebiten.:)

    SvaraRadera
  5. Tack för smakbiten, denna vill jag verkligen läsa!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den var bra, så det tycker jag du ska i så fall. :)

      Radera
  6. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  7. Tack för smakbiten, hade ingen aning om att det fanns en bok som grund där.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag hörde talas om det först för ett par år sedan - musikalen såg jag ju för ... lite längre sedan. ;-)

      Radera
  8. Vi var i Ullared sist sommer og det var en morsom opplevelse, så vi drar nok tilbake en gang :-) Ønsker deg en fin søndagskveld!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bodde ni i stuga eller nåt sånt då? För jag antar att ni var lite mer långväga. Jag bor 3 mil därifrån. :)

      Radera
  9. Cabaret har jag sett och gillade. Visste inte att den var baserad på den boken. Hela tiden lär man sig något nytt :).

    SvaraRadera
    Svar
    1. Cabaret är nog min favoritmusikal. Brukar inte gilla musikaler så mycket, så det kanske beror på att musiknumren kommer in lite mer naturligt i den här. :-D

      Radera
  10. Det var längesen man var på Ullared. Jag ser dock serien på tv när jag har möjlighet. Ser kul ut, är det billigt? Tack för smakbiten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är ganska billigt. Eller, pappa säger att det kostar 1000 kronor i timmen, men man får ju många varor för de pengarna. Haha!

      Jag tycker att det är roligt att åka dit. :)

      Radera
  11. Vad gör kaninen på omslaget??:-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vet inte, nämnde de ens kaniner? Fanns det kaniner på Rügen?

      Radera