torsdag 29 maj 2014

Församlingen

Församlingen
av Thomas Olsson

Jag läste en artikel om en som hade hoppat av Jehovas vittnen nyligen, och av någon anledning blev jag intresserad av ämnet. Perfekt då med Thomas Olssons seriealbum om Tommy, som växer upp i en familj som är Jehovas vittnen. (Jag tror visserligen inte att det faktiskt nämns vilken kyrka det handlar om, men det kan knappast handla om någon annan.) Läsaren får följa Tommy från att han är ett barn som är djupt engagerad i sin tro, och genom undomen när det här engagemanget försvinner mer och mer. Det är inte bara påverkan från mer världsliga vänner (inom församlingen och utifrån) som avgör, utan det är också så att han liksom aldrig kan bli tillräckligt bra i sina djupt troende vänners ögon. Han jobbar inte tillräckligt hårt med att predika och han tar inte tillräckligt mycket avstånd från omvärlden.

Jag har ganska svårt att förstå mig på religion i allmänhet, och den här typen av krävande församlingar i synnerhet. Men tror man på det så ser man väl en större mening med det livet ... Intressant att läsa om är det i alla fall, och den här serien känns initierad. Även om det inte är en självbiografisk serie, lär den ändå bygga på erfarenheter som Thomas Olsson gjort under sin frireligiösa uppväxt. Jag tycker att det blir extra trovärdigt att t.ex. Tommys mamma är riktigt vettig. Trots att hon är med i en kyrka där det är helt normalt att utesluta folk, och att de uteslutna ibland fortsätter komma på möten i hopp om att bli tagna till nåder, men då får man inte prata med dem. Det är många sådana små vardagshändelser, som det är svårt att föreställa sig ingår i någons vardag. Men det gör det kanske.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar