söndag 22 juni 2014

En smakebit på søndag (vecka 25)

http://gronneskoger.blogspot.se/2014/06/alle-de-voksne-har-forsvunnet-en.html
Det här är veckans bidrag till Flukten fra virkelighetens smakebitsutmaning. Klicka på bilden ovanför för att läsa andras smakbitar från vad de läser den här söndagen, och information om hur du kan delta själv.

Jag fortsätter att läsa böcker till mitt landskapsprojekt. Den jag läser nu utspelar sig ungefär samtidigt som "Hjärtblad", fast i ett annat landskap (Medelpad i stället för Dalarna). Men det måste vara samma svältår på 1860-talet som Hulda i "Hjärtblad" upplever som barn och som Bricken i "Sågverksungen" hör talas om - hennes äldre syskon dog då men själv är hon väl född senare.
Vi har varsin bleckhämtare nu, pappa och jag, som mamma bär kaffe eller soppa i när hon kommer till sågen vid matrasterna, till mig i brädgården och till pappa i såghuset.
När bleckhämtarna står intill varandra vid diskbaljan känner jag en ny, stolt glädje sticka upp. Jag är stor nu, en riktig arbeterska.
Om lite mer än en månad ska jag fylla elva.
Det är ju pappa som hämtar ut min lön, eftersom jag är minderårig. Men när han kommer från lönekontoret ger han mig mina pengar; så att jag själv får ge dem till mamma, alldeles som han själv gör.
Mamma såg så ledsen ut nu vid senaste löneslutningen när hon tog emot pappas pengar, för bolaget har sänkt lönerna så mycket i år. Men när hon tog emot min lön, som ju ändå är så mycket mindre, log hon och strök mig över kinden.
(Vibeke Olsson, "Sågverksungen", s. 11)

16 kommentarer:

  1. Det er tøft å måtte arbeide som 11-åring. Men det var jo sånn det var. Det hørtes interessant ut å lese om. Ønsker deg en fin søndag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, och hon är ju absolut inte yngst på arbetsplatsen. Det är 7-8-åringar som jobbar där också. Intressant bok.

      Radera
  2. Det känns som att jag har ett stort hål i min litteraturbildning, jag har inte läst de här böckerna och jag tror inte jag har hört något dåligt alls om dem.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tyckte att den här var bra, och jag får väl anta att de andra också är det.

      Radera
  3. De här böckerna skulle jag vilja läsa. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  4. Høres ut som en interessant bok, takk for smakebiten :)

    SvaraRadera
  5. Har inte läst Vibeke Olsson. Konstigt nog eftersom jag gillar den genren. Något jag får se till att göra.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har läst Molnfri bombnatt och böckerna om Ulrike och tyckte om dem, men det var länge sedan. Fastnade aldrig för de romerska romanerna, men den här gillar jag.

      Radera
  6. Tøffe tider da ja:) Fin utvalgt smakebit! Kos deg videre med boken, og god søndag!:)

    SvaraRadera
  7. Borde kanske se till att läsa dem här, de verkar bra :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag gillade den här i alla fall. :)

      Radera
  8. Jag ville så gärna gilla de här böckerna, de utspelar sig bara några kilometer härifrån, men jag gav faktiskt upp läsandet!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tyckte om den här, men lade ner läsandet av den där serien som utspelade sig i Romarriket. Vet inte ens om jag tog mig igenom första boken.

      Radera